Pages

Friday, August 27, 2010

Apa Anda Nak Bajet 2011

Credit: 1malaysia

Sekarang ni kat blog 1malaysia ada buat tinjaun pendapat bagi bajet 2011 yang akan dibentangkan di parlimen nanti.

Pada pandangan saya, banyak benda yang boleh dibuat kan, maybe dengan mengurangkan cukai pendapatan individu. Ini dapat meningkatkan lagi produktiviti dan juga gaji bersih para pekerja. Ianya selari dengan meningkatkan pendapatan rakyat. Selain daripada itu maybe boleh tingkatkan pelepasan diri from currently RM8,000 kepada let say RM12,000 dan juga untuk anak RM1,000 seorang kepada RM3,000 seorang.

Di samping itu maybe kepada individu yang berpendapatan RM5,000 sebulan dikecualikan cukai dan kepada yang bergaji maybe lebih daripada RM15,000 sebulan naikkan cukai. Cukai untuk kereta import dikurangkan ke tahap yang mampu milik oleh kebanyakkan rakyat.

Bagi cukai rokok, sorry to say, mabe kena naikkan 100% bagi avoid mereka hisap rokok dan mengurangkan perbelanjaan kerajaan ke atas kos-kos perubatan. Pasal arak dan judi, no comment as we know that these things are not good for people.

So apa lagi I am sure you have a lot of things to say. By the way kalau tak silap perbentangan bajet 2011 akan diadakan pada 15 Oktober 2010, Jumaat.

14 comments:

Adam Aizad said...

harap bonus utk kakitangan kerajaan adalah tahun ni hehehee

Lagenda said...

Naikkan gaji minima pekerja rendah & pemberian bonus seperti selalu juga. But mak rasa thn ni tetap x de bonus cz dah dpt saguhati!

maslinamansor said...

setuju kalau dapat naikkan 100% cukai rokok...

ejaMaria said...

nak gaji kakitangan krjaan kumpulan sokongan dinaikkan lagi...

Anna Da Lady said...

Setuju dengan perkara-perkara yang dicadangkan. Cuma, kadang2, nak juga gaji kasar untuk pekerja yang di bandar besar/ high maintenance dan yang di daerah2 kecil dibezakan. COz, spt yang kita tahu, sara hidup di bndar besar sgt tinggi berbnding di daerah2 kecil.kadang2 walaupun gaji RM5K, stil tak cukup, terutama untuk yang ada famili.mana nak spend budget untuk hntar gi nursery, makan/minum yang mahal2 tu, duit tol2 etc.

mizzura said...

saya rasa upgrade public transport..dengan itu dapat mengurangkan orang naik kereta yang menyebabkan jam kat jalan raya... actually ramai tak kisah naik komuter...tp mengenangkan balik bersesak, rosak..bla..bla..bla...so kami chosse naik kereta which cost mahal (tol & minyak - untuk case org kerja jauh)...
yang ni harus dipikirkan agar ada satu sistem bersepadu untuk public transport macam kat tube kat UK tuh (eg jer)

CIKGU NAMAN said...

kalau boleh haramkan rokok bagi islam lagi bagus ;)

AJ said...

apa yang saya mahu?

1)tol ditutup bagi yg dah buat break even/profit berjuta2..

2) kemudahan public transport dikemaskinikan dan diperbaiki

3)peluang pekerja dengan gaji yang setimpal

4) lebihkan aktiviti untuk golongan muda untuk mengelakkan gejala sosial..P/s : Rakan muda ke mana menghilang????

Abdul Halim Ismail said...

kalau naik gaji, harga barang pun naik susah juga. Bagi saya yang penting harga barang jangan naik. Tapi gaji naik... hehe

Cik Ruby said...

Saya cadangkan kurangkan rasuah ! dah. erk, ni cadangan ke ? huhu.


Saya Cik Puan Ruby

TimmyLicious said...

hehehehe.....kurangkan import dengan meningkatkan cukai...hahaha

azzey said...

Sharinginfoz: yg cukai rokok tu mmg stuju sgt......even my hubby smoking also!....hi3.....

Relevan said...

Mintak harga getah naik boleh ka?..

Anonymous said...

Bonus tak ada pun tak apa tapi Gaji kakitangan awam mesti diselaraskan ke peringkat yang lebih baik. Gaji yang sedia ada tidak membantu kakitangan awam hidup selesa. Gaji yang kami dapat kami laburkan balik dalam pasaran tempatan. Barang naik takda kena mengena dgn gaji naik. Kerajaan diminta mengenakan tindakan tegas terhadap peniaga yang mengambil kesempatan.