Pages

Monday, August 16, 2010

Kesalahan Sepanjang Ramadhan

Tertarik dengan tulisan dalam buku Mendakap Berkat Ramadan oleh Burhan Sodiq on "Kesalahan Sepanjang Ramadan Yang Dianggap Wajar" antaranya:
  • Berpuasa tapi malas melaksanakan solat wajib lima waktu
    Solat dan puasa termasuk dalam rukun Islam. Janganlah kita abaikan kedua-duanya kerana ianya sangat penting

  • Berlebih-lebihan dan boros dalam makan ketika berbuka serta sahur
    Ramai yang macam ni kan. Kalau tak ada pasar ramadhan memang tak sah bulan puasa kan, itulah pandangan sesetengah orang. Apa-apa pun, jangan membazir dan ketahuilah sebab apa kita berpuasa

  • Berpuasa namun masih melakukan maksiat
    Salah satu sebab kita puasa adalah menahan diri dari segala aktiviti maksiat dalam Islam. InsyaAllah kita dapat elakkan benda-benda yang boleh mencacatkan ibadah kita

  • Sibuk berbuka sampai lupa nak solat Maghrib
    Yang ni berkait rapat dengan yang kat atas tu. Yalah ada yang berbuka kat luar, so makan sedap-sedap tapi kerana asyik sangat makan lupa pulak nak solat

  • Masih tidak malu membuka aurat
    Ada juga yang segelintir tidak menutup aurat. Sorry kalau ada yang terasa, niat hanya ingat-mengingati, itu aja
Apa-apa pun, semoga ibadah puasa kita tahun ini lebih baik dari sebelumnya. Sama-sama le kita ingat mengingati sesama kita kan.

14 comments:

ardinihumaira said...

memang ramai yang boros ketika bulan ramadhan, kan..

Alhamdulillah setakat ni walaupun juadah nampak banyak tapi sebab family besar jadi semua makanan tu habis licin. pas balik terawih, habiskan mana yang belum habis. tapi kena simpan jugak untuk sahur karang ;)

lydzar said...

sama-samalah kita ingat mengingatkan

Lagenda said...

seharusnya kita baiki kelemahan kita daripada yang baik kepada yang lbh baik..mak sentiasa cuba baiki kelemahan mak! Thanks.

~~ciklinn~~ said...

bagus3 info yg patut dibaca semua org..

kak ina kl said...

nasib baiklah kat umah ni semua habis..kueh memang beli..lauk masak sendiri

noor afzan said...

part last tu memang susah nak cakap la.
huhu~

eelobor said...

mmg kesalahan2 tersebut selalu kita jmpa kan?

HaiDa HiDa said...

terima kasih kongsi info ni..

1) yang ni mmg teruk.. kalau tahu puasa itu wajib, mesti la thu solat tu pun wajib kan..

2) yg ni mmg takleh nak nafikan.. bazar ramadhan ni mcm2 ada.. pilih jer nak yg mana.. ble duk sana dah jadi kelabu mata.. semua nak.. masa tu lah nafsu menguasai diri.. ble berbuka, masuk sebiji kurma pun dah rasa kenyang..

3) yg ni x dapat la nak komen sgt sbb bnda ni atas diri sndiri.. fikir2kanlah..

4) sebb tu kita di galakkan berbuka dengan sebiji kurma dan segelas air, pastu g solat mgrib dulu..

5) yg ni pun no komen.. atas diri masing2.. tepuk dada tanya iman..

sekadar pendapat serta peringatan pada diri sendiri..

Sumijelly said...

semoga kita ingat mengingati sesama islam...

Sumijelly.com

Weeda said...

memang betul banyak kesalahan macam tu...

rumah weeda memang tak beli banyak kuih sebab semua tak suka kuih...

miss nina said...

sama2lah kita saling ingat-mengingati

~tq 4 sharing

Solehah said...

terima kasih sebab mengingatkan..

azzey said...

Sharinginfoz: yg sng nk jumpa kesalahn yg pertama tu.....na'uzubilllah....

Sharinginfoz said...

ardini: sebab kat pasar ramadan, macam2 ada kan

lagenda: sama2 kita ingat mengingati, tak ada niat lain

haida: thanks for your view