Pages

Wednesday, August 18, 2010

Filem Lucah vs Buang Bayi

Lately memang banyak sangat kes buang bayi. Rasa sedih sangat dengan gejala yang sangat teruk ini. Cuba tengok statistik tu sangat mengerunkan. Apakah sebab utama kes ni sangat banyak sekarang?

Maybe salah satu daripadanya adalah mudahnya mendapat bahan lucah sekarang. Kat dalam internet, telefon dan banyak lagi sumber. Remaja mudah terdedah dengan gejala ini dan disebabkan nafsu, mereka mengambil jalan mudah. Selepas itu bila dah hamil dan melahirkan bayi, jalan yang mudah mereka buang.

Maybe tiba masanya untuk pihak berkaitan mengetatkan peraturan bagi mengelak gelaja ini. Ada juga saranan pihak2 tertentu untuk mendakwa si pelaku di bawah kanun keseksaan yang berkaitan dengan cubaan membunuh atau kes bunuh yang mana penaltinya lagi severe.

Ataupun menyekat bahan2 lucah di dalam internet ataupun menapis benda-benda lucah daripada dimiliki oleh golongan yang sangat terdedah dan sukar mengawal nafsu. Apa-apa pun, jangan jadi kes ni sangat teruk baru kita nak fikirkan macam mana nak mengawal. Maybe pendidikan seks juga boleh membantu. Apa kata anda?

9 comments:

eelobor said...

di manakah cerdik pandai yang tahu menghentam saje kerjanya siang malam? ini lah masa untuk sama2 menyumbangkan sesuatu. sama2 berpikir & duduk semeja mencari masalah penyelesaian

maslinamansor said...

Faktor2 dari rumah, rakan2, persekitaran memainkan peranan penting dalam membendung gejala buang bayi.

Tak tahu dimanakah belas kasihan terhadap anak sendiri sehingga sanggup membuangnya.

lydzar said...

memang dedua tu berkait rapat la. sedangkan kanak-kanak kecik pon boleh terpengaruh dgn unsur-unsur dalam tv/video apatah lagi remaja yg sedang tinggi perasaan nk tau dan mencuba mereka tu..

mayb kena back to basic Islamic way of life yg semakin dijauhi secara sengaja oleh umat zaman sekarang.

azzey said...

Sharinginfoz: mmg atkut fikir apa yg berlaku....penglibatan sume pihak perlu......sama2 kita banteras jenayah ni!

Hazzy Ishak said...

masalahnya sekarang ni dorg pikir seronok je. semalam ada kes khalwat kat sungai petani. dalam bulan puasa pulak tu.

ni pun penyumbang kes buang bayi jugak ni.

Rina (◕‿◕)✿ said...

rina rs ptut dikenekan hukuman yg lebih berat lagi, takpon wat iklan bg pnyedaran...

huhu..mmg manusia berhati binatang je yg buang baby tu

eh..binatang pun tahu jage anak

behati syaitan agaknye huhu

fiD said...

apa boleh buat, egooo..

kontest hadiah hari raya. Pilih je mana suka.

Sharinginfoz said...

eelobor: betul tu, kena bincang betul2 untuk dapatkan formula terbaik

azzey: memang betul, jangan tuding jari pada satu pihak aja

rina: kena lagi berat kan hukuman

dinsblog said...

semua kena memainkan peranan...yg penting sekali kesedaran agama tu...byangkan lah zina tu kalau dibawah hukum hudud? betapa beratnya kesalahan berzina nie kan?...tu belum lagi buang anak.