Pages

Thursday, October 21, 2010

Tol PLUS Tak Naik Untuk 5 Tahun: Komen@Pandangan Bajet 2011

Ini salah satu perkara yang diumumkan oleh Perdana Menteri di dalam pembentangan Bajet 2011 minggu lepas.

"Kerajaan amat prihatin terhadap rakyat yang terpaksa menangung kos pengangkutan yang semakin meningkat. Untuk meringankan beban pengguna lebuhraya, sukacita saya mengumumkan kadar tol di empat lebuhraya milik PLUS Expressway Berhad tidak akan dinaikkan bagi tempoh 5 tahun akan datang bermula serta-merta."

Bagi saya ianya sangat baik untuk meringankan beban pengguna, kalau boleh diturunkan tol lagi bagus. Maklumlah, PLUS so far banyak membuat keuntungan daripada hasil kutipan tol. Mengikut, report kewangan berakhir 30 June 2010, PLUS mencatat keuntungan selepas cukai sebanyak RM617.9 juta bagi 6 bulan pertama 2010 jika dibandingkan dengan RM560.4 juta dalam tempoh yang sama tahun sebelumnya.

Mengikut thestar, majority shareholders of PLUS adalah KWSP, Khazanah dan UEM Group yang mempunyai hampir 68% shares dalam PLUS.

6 comments:

sahromnasrudin said...

salam..ini aku puji..kerajaan mengambl langkah yang bijak dgn mengekang kenaikan harga tol..dan susulannya, selepas pengambilalihan ini, pastikan penyelenggaraan hiway & R& R juga terpelihara kerana telah terbukti R & R PLUS antara yang terbaik di rantau ini..jangan kualitinya menurun ya

shahrilhakime said...

Ye awok pun setuju...... tol ni awalopon kecik....tapi isunye besoo.... selame ni kite selalu bandingkan dengan thailand bile sampei bab naik rege minyak.....ape kate kalo kite bandingkan rege tol dekat thailand dengan kite?!....... amacam.....sebab thailand memang takde tol...... tapi langkah tak naik rege tol untuk tempoh 5 tahun ni bagoih...dan haghapnye takde u-turn le apsei bende ni......dan kalo tak naik langsong pun bagoihhh

izee said...

bagusss setuju sangatt...boleh sep sikit..lg bgus xyah naik smpai bl2.trun lg xpe..hehee

sw33tdarling.com said...

so far tak banyak pakai tol kecuali tuk balik kampung.. so tak rasa excited sangat... hehehehe

Unknown said...

dia tak naik utk 5 tahun ni je kan, tp lepas tempoh 5 tahun tu..agak2 dia punya naik mencanak2 kot

Relevan said...

Tak naik tidak mengapa lagi ok..kalu naik kita cari jalan lain..jalan lama masih ada..lambat?..biar lambat asal selamat..