Pages

Friday, October 29, 2010

Pandangan @Komen Bloggers Mengenai Bajet 2011

Masuk hari ini dah 2 minggu bajet 2011 diumumkan. In summary, pandangan @komen daripada bloggers seluruh Malaysia mengenai bajet 2011 seperti berikut:
  • "Bonus" RM500

    1. LiNda:Seharusnya pihak yang menuntut rasa bersyukur atas pemberian ini . W/pun suami saya tidak termasuk dalam pemberian bonus ini, namun saya tumpang gembira bagi pihak yang menerimanya. alhamdullilah ..
    2. ~aSHa~: syukur...walau tak dinanti..tapi seronok lak..walau tak dpt sebulan pun tak pe la...adil pada semua gred
    3. azzey: Sharinginfoz: alhamdulillah bersyukur. dpt gak menampung apa yg kurang.....
    4. luahfikiran: SALAM,PESARA MACAM LF PUN DAPAT. UTK ORANG PENCEN, TAK KIRA GRED. BERSYUKUR DAN BERTERIMA KASIH. KALAU NAK TAMBAH LAGI PUN, LF TERIMA DAN LAGI SEKALI TERIMA KASIH DAN BERSYUKUR.
    5. eelobor: Alhamdulillah.....abaikan suara2 sumbang

  • Cuti bersalin 90 hari

    1. ardinihumaira: kalau begitu, lebih baik ambil cuti 60 hari je boleh gaji penuh untuk 5 orang anak kan...;)
    2. lydzar: setuju juga dgn cuti ni. tp kaum ibu kena pandai rancang cuti lah
    3. sahromnasrudin: lg 1, untuk sang suami tak ditambah ke?? nanti sang suami lepas tangan plak " ala..u cuti 90 hari..u la jaga anak..i dpt 7 hari je" huhuhuhhu
    4. nur: aik suami pun nak cuti jugak ke.. ok dah tu cuti bersalin untuk ibu =90 hari dengan gaji.
    5. Hairil Rizal: Fleksibiliti itu sgt dialu alukan. Skrg terpulang utk individu merancang semuanya...
  • Cukai Astro 6%

    1. relevan: Nak tak nak terima saja..sebab kawan suka Channel 411,412 dan 413..
    2. Ieda Al-Habsyi: selagi laki aku tak kate ape2, masih selamat lah astro kat umah tu, hehehhehe :)
    3. rasp: nak tak nak, suka tak suka..harus dibayar gak...
    4. DKosongLapan: awok nampak bende ni seghampang due amte kerajaan....1st....misi utame nak dapatkan cukei le....2nd...nak menyekat monopoli Astro yang melampo2...... sampeikan siaran tibi berbayo lain gulong tiko .......
    5. Norulhuda Sarbangi: mmg melampau la...tp nk wat cmner -_-'

  • Tol PLUS tak naik 5 tahun

    1. sahromnasrudin: salam..ini aku puji..kerajaan mengambl langkah yang bijak dgn mengekang kenaikan harga tol..dan susulannya, selepas pengambilalihan ini, pastikan penyelenggaraan hiway & R& R juga terpelihara kerana telah terbukti R & R PLUS antara yang terbaik di rantau ini..jangan kualitinya menurun ya
    2. izee: bagusss setuju sangatt...boleh sep sikit..lg bgus xyah naik smpai bl2.trun lg xpe..hehee
    3. sw33tdarling.com: so far tak banyak pakai tol kecuali tuk balik kampung.. so tak rasa excited sangat... hehehehe

  • Harga handphone lebih murah

    1. AngahSayang2314: wahhh kalau macam tue la... best tueeeeeeee.... heheh elak cukaiii
    2. Hazzy Ishak: ada harapan lah nanti tukar handphone baru
    3. makdara TERdiva: rasenye byk lagi benda yg patut kerajaan pikir drpd henpon ni..sbb sy pun bkn jenis tukar henpon..yg ade skrg ni pun dah 2 thn lebih usianya..
    4. Amir Izzat: baguslah..biarpun rm1 bezanya..ia tetapi duit. dan adalah peluang untuk sesiapa menukar duit baru dan boleh lah runding dgn harga yg lebih murah lg..kan?
    5. Azwan Azmi: sepatutnya harga barang keperluan rakyat yang turun..henfon bukan nak pakai hari2 pun

  • Duti import 300 barang dimansuhkan

    1. yangbaik: habis....kalau dah hampir semua barangan keperluan yang diimport turun harga... macam mana dengan kempen barangan Malaysia pulak, sedangkan semua barang2 tu ada jugak keluaran tempatan kan?Nampaknya pengeluar tempatan kena kerja keras untuk tingkatkan kualiti produk dan bukan kuantiti yang tak berkualiti... sekian adanya.
    2. ProfHariz: Secaranya lansungnya.. Dengan pemansuhan duti import ini menggalakan lagi warga malaysia membeli barang import berbanding barang malaysia
    3. Kazaztan Team: brg2 import di atas hanya dipakai atau dibeli beli pada hari jadi aje...atau ada event penting aje... bukan nak beli hari2....
    4. Encik Tikus: bagus sangat lah tue di mansuh kan
    5. hazman aka species1980: ye laa.... kerajaan nak galakkan pelancong shopping kat malaysia nie....

  • Elaun Imam dan guru KAFA naik

    1. Azrin Kamaludin: ok la tue..boleh tambah minat golongan muda jadi ahli masjid & guru agama..
    2. amirah: setuju dinaikkan sebab jasa mereka ini perlu dihargai..tapi rasanya tak salah kalau dinaikkan lebih lagi.Kecik sgt gaji skrg ni. Bagi orang yg brkeluarga memang kesian.Cadangan, perlu serapkan mereka ini sebagai guru agama tetap dan beri peluang mereka ini dapat pendidikan formal pengajaran, cth kat maktab. Kalau guru sandaran tak terlatih pun gaji lebih besar.Ada ramai sahabt yg hadapi dilema guru KAFA, gaji kecik..
    3. Kaseh NazLieza: finally...dpt jg yg tbaik utk mereka..
    4. velasrizal: baguslah dah naik..supaya diorg jd pendidik yg bagus..
    5. miss nina: bukan sikit tugas guru KAFA ni, baguslah kerajaan naikkan elaun ni.

  • Pinjaman rumah 100%

    1. Tn.Punya: betul tu..setuju juga cadangan kerajaan bagi pinjaman 100% kepada golong pendapatan kurang dari 3K ni.. maklum jelah bank susah nak bagi pinjam orang yang gaji kecik ni..lagi satu.. kerajaan memang kena tangani isu rumah terbengkalai..aku ada membeli kes terbengkalai ni.. dah lah umah sewa kena bayar..umah yang terbengkalai pon kena byr dekat bank juga.. apa cerita. cuma yg sedih ni.. pinjaman perumahan aku yang 100k ni pon bank taknak luluskan.. sapa ada saudara pegawai bank.. tolong aku..huhu
    2. daydeck86: Memang setuju sangat dengan cadangan kerajaan itu tapi masalah nyer ada ker rumah below RM220k di KL ni?
    3. Mak Su: yea! sy suka! sy suka!
    4. e.l.i.s.s.m.i.e: tapi nak byr bulan2 tu takut tak mampu pulak bagi yang gaji 3K kebawah tu..220K,atlest bulan2 1K kot :p
    5. PinQib: sangat3 membantu kott
Rasanya pandangan @komen mengenai bajet 2011 mewakili suara rakyat Malaysia. Bagi bloggers yang saya tak tulis kat atas tu sorry ya.

19 comments:

lydzar said...

apa-apapun rakyat terpaksalah menurut keputusan yg dh dibuat

PinQib said...

hehe.. kerajaaaann waaaajiiiibuuuunnnnnn dengar suara rakyat. br la kena ngn slogan 1malaysia..

eiela said...

memang ramai yang menantikan keputusan bajet ni, secara overall bajet tahun nih lebih baik dan moga tahun depan lagi baik. hehe

ken said...

saya punya komen kat sini :)

velasrizal said...

semuanya demi next election..

DKosongLapan said...

Kesimpulannya.....
bajet 2011 tak beghape mesre rakyat...fullstop!

mahira oya said...

mcm summary jer ni...

sahromnasrudin said...

saya yang menurut perintah huhuhuhu

nadey said...

rasenye ade kebaikan ade keburukan n ade yg tiada faedah langsung huhuhuh

maslinamansor said...

apa pun, harap semua yang terbaik untuk rakyat... :)

AngahSayang2314 said...

hehehe angah pun tercarta sekaliiii

rasp said...

ramai pengomen kan...
tapi tu laaa takat leh komen & beri pandangan je...
keputusan telah dibuat....

hamzah ian said...

bro.. mlm ni aku ade buat satu entry.. boleh bagi pendapat tak? pukul 8 malam

n@m@n said...

kita hanyalah golongan yang diperintah kan?ikut je la..sob..sob

Mata Hati said...

saya yg menurut perintah.. itu jer yg boleh diucapkan. apa yg diberi itulah yg kita terima. kalau membantah..ada lak nanti dituduh bla bla bla..

relevan said...

Kena bijak mentafsir apa itu bajet..

kawan masuk dalam rangking Astro..

Tq Nik.. :)

ardinihumaira said...

bajet 2011 banyak yang indah, tapi ada juga yang macam 'berat sebelah' kan.. yang tu... ala yang macam untuk golongan dia je :p hikss

hazman aka species1980 said...

hehehehe.... pendapat aku ada gak terselit kat situ.....Cuma aku masih mengharapkan akan ada budget tambahan untuk kemudahan asas di sabah/sarawak dan pengurusan pengangkutan awam yang nyata memang perlu penambahbaikan..... ;-p

azzey said...

Sharinginfoz: wah! namaku di situ.....teruja.....thanks!