Pages

Wednesday, October 27, 2010

Elaun Imam dan Guru KAFA Naik: Pandangan@Komen Bajet 2011

Walaupun pembentangan bajet 2011 sudah masuk ke minggu kedua, masih banyak lagi perlu diperkatakan. Ini adalah pengumuman yang dinanti-nanti oleh imam dan juga guru KAFA (Kelas Al-Quran dan Fardu Ain):

"Di samping itu, elaun bulanan imam juga akan dinaikkan dari RM450 kepada RM750 sebulan. Manakala, imbuhan bulanan guru KAFA dinaikkan kepada RM800 sebulan berbanding RM500 pada masa ini berkuat kuasa Januari 2011."

Tak sah lagi, memang satu langkah yang sangat baik oleh Kerajaan dengan kenaikan elaun / imbuhan bulanan, maklumlah kos sekarang semakin meningkat dan ianya salah satu cara Kerajaan iktiraf peranan imam dan guru KAFA dalam pembentukan modal insan yang sangat baik.

Anyway, macam biasa apa pandangan semua mengenai perkara ini?

12 comments:

ardinihumaira said...

setuju.. sebab guru KAFA bukan senang2 nak dapat juga... hargailah :)

sahromnasrudin said...

salam..yg ini aku setuju dan sewajarnya ia naik sehingga RM 1,500 pun tak pe..Kerajaan mengiktiraf peranan mereka ini..walau apepun, mereka sewajarnya menerima habuan ini

relevan said...

Bagus juga dinaikan elaun guru KAFA dan tok Imam..

Diharap prestasi guru KAFA akan lebih meningkat lagi dalam membentuk anak anak terutama Fardu ain..

Azrin Kamaludin said...

ok la tue..
boleh tambah minat golongan muda jadi ahli masjid & guru agama..

Pagi semua..;D

amirah said...

setuju dinaikkan sebab jasa mereka ini perlu dihargai..tapi rasanya tak salah kalau dinaikkan lebih lagi.Kecik sgt gaji skrg ni. Bagi orang yg brkeluarga memang kesian.Cadangan, perlu serapkan mereka ini sebagai guru agama tetap dan beri peluang mereka ini dapat pendidikan formal pengajaran, cth kat maktab. Kalau guru sandaran tak terlatih pun gaji lebih besar.Ada ramai sahabt yg hadapi dilema guru KAFA, gaji kecik..

Kaseh NazLieza said...

finally...dpt jg yg tbaik utk mereka..

velasrizal said...

baguslah dah naik..supaya diorg jd pendidik yg bagus..

athirah said...

terbaik kott

azzey said...

Sharinginfoz: mmg bagus dan sgt dialu2kan memandangkan peranan guru2 KAFA ni juga besar dlm membentuk keperibadian anak2 kita!

miss nina said...

bukan sikit tugas guru KAFA ni, baguslah kerajaan naikkan elaun ni.

aimi said...

Guru kafa sek rendah gaji naik tapi kenapa guru kafa tadika tak naik?? rm500 mana cukup untuk guru tadika..

Anonymous said...

memag elok sgt2 la naik, klu nk ikut tu mesti dnaikkan dari dlu lg..800 tu pn kira sikit sgt klu nk dbndingkan dgn org yg mengajar agama ni, tp alhamdulillah la..klu hiburan masyaallah,bg peruntukan tu mcm nk menggalakkan lagi remaja2 skrg..