Hari tu pi kedai tayar untuk buat alignment dan balancing then alang-alang buat benda alah tu, suruh le diaorang tampal sekali tayar yang kena skru ni. Actually dah perasan lama benda alah ni sebab masa pump tayar, turun banyak sangat. Tayar sepatutnya berada 190 psi tapi bila check bawah 140 memang banyak angin keluar. Tayar yang lain biasanya dalam seminggu 170++ to 180++. So selalu le check angin ya.
Ni masa buat balancing tyre. Tengok tu bahagian kiri tayar tu tak balance. So tengoklah diaorang buat kerja ni, memang ok juga at least boleh tahu kan, lepas tu diaorang letak macam sejeni besi untuk fix it.
Tengok tu selepas buat benda alah tu tak sampai 3 minit dah siap untuk sebiji tayar. Kat atas tu ada tulisan OK. Apa-apa pun sesiapa yang tak buat alignment or balancing tu buatlah kan tayar tu nanti tak berfungsi dengan baik dan jangka masa tayar tak tahan lama. Apa-apa pun lupa pula setiap 10,000km dan 20,000km kena buat tapi tak sure yang mana 10k dan yang mana 20k.
10 comments:
dni pernah alami situasi ni.. memula bunyi pelik kat tayar. rupanya tayar tu dah kempis bangat.. terkejut... nak dijadikan cerita, Allah Maha Kuasa, terberhenti kereta betul2 depan workshop.. kalaula workshop tu jauh tak tahu la apa nak jadi.. huhu
thanks for the tips..slalu dorang tipu kite kan... skrg da tau..huhu
sgt x tau pasal tayar. pernah sekali stop kt traffic light..mamat naik mtr sblh ckp..kak, tayar kete akak pancit tu..huhuhu..
Cerita saya pun tragis jugakla...waktu naik keta kawan nak balik kg.kitaorg memang dah perasan satu tayar ni buat hal, sebab tayar tu je yang selalu banyak kurang angin compared to others. tapi harap2 tak jadi apa-apala..tup2, tengah bawa laju, rasa pelik...pastu bau macam asap tayar pecah.berhenti la tepi jalan..huwaaa..memang dah pancit pun...
Lagi bagus kalau buat balancing dan alignment sbgai twinning proram. Bila buat balancing, always buat alignment. Recommended interval setiap 10000km. Baru la tayar lambat haus dan duit jimat. Penting tu...
dah 2 kali berdepan kejadian tayar pancit nih..adeh! harap2 tak berulang lagi
citer mak lg beshhh..tayar hanggin keta mak slalu kluar. Dah pam, dah check dah wat alligment tu semua bagai..akhirnya tukar 4 rim tayar tu sbb tokey cina tu kata sport rim mak bengkok! Langgar lubang sini sana kuat2, rim bengkok then drpd dia ketuk / glace-err..gitu ke spellingnya..baik mak tuko je baru!
hehe.aku selalunya check kene buat ke tak balancing or alignment, mase servis..then buat sekaligus.tapi kadang2 tak perlu pun buat tiap2 kali..just check je.
betultu..better wat balancing +algnment sekaligus:)
if x perasan...lg problem kan?
Post a Comment