Pages

Sunday, May 2, 2010

Penting Ke Komen Daripada Visitors????

Komen ni something yang unique bagi blog jika dibandingkan dengan website. Ianya berfungsi sebagai interaksi di antara pembaca dan tuan punya site. From there kita boleh tahu feedback, cadangan, pandangan dan macam-macam lagi.

Ada yang gunakan comment box ni untuk mempromosikan blog mereka, ada yang bagi komen secara membina, ada yang suka kutuk, i.e. macam kat blog onizuka, yang nak bagi signal pada tuan rumah yang saya dah datang dan macam-macam lagi.

Bagi saya komen ni sangat penting sebab kitaa tahu sama ada orang suka baca ke apa yang kita tulis dan dapat membincangkan isu-isu yang dipertengahkan dan merapatkan hubungan pembaca dengan saya.


Satu lagi bila bukak blogger dashboard, saya suka tengok comment yang perlu dimoderatekan. Yalah rasa macam entahlah happy aja kalau dapat approve comment, macam director pulak kan boleh luluskan permohonan. He he he...... Apa-apa pun, komen jangan tak komen.

14 comments:

NAZ said...

kadang kadang apa yang mereka komenkan boleh jadi penulisan seterusnya

velasrizal said...

hmm penting tu..sbg tanda dah terjah blog org itu so lps tu org tu akan terjah blog kita pula

Ummi Shira (AshAnas) said...

penting! so that kite tahu de org baca, n tahu feedback...
tp kdg2 sy pun xsempat nk tinggalkan komen kt org, so klu kt blog sy xde komen tp visitors bertambah, sy assume org pun mcm sy kot, busy...
ni pun first time rsnya sy tinggalkan komen kt sini...
pepun, sy suka bc blog ni...

Cikgu Dahlia said...

tuan tanah,

saya datang mengomen ni ^_^

for me both important..
komen dan trafik penting :)

komen utk gmbrkan coretan kita dihargai, dibaca, so itu pembakar semnagat

trafik utk tunjukkan bahawa blog kita ni ada jugak yg dtg, juga pembakar semnagat untuk lebih maju

Anonymous said...

penting jugak kott
hehehe =p

FCUTEAM said...

betul tu.. komen memang penting dan bermakna buat owner... :) i like comment haha

u taknak komen entry i ke? hikhik.. klik kuat-kuat kat sini >>DUNIA LUAR SEORANG BLOGGER YANG NAK TEGAR



Abd Rahim said...

Komen nie ptg gaklah sbg reaksi dr pembaca ttg entry kita tue...selain tue Arm pikir utk bg kita semangat utk terus menulis...heya!!

Ibnu Din Assingkiri said...

saya memang suka baca komen.
saya memang suka kena komen.
saya akan jawab semua komen secara berasingan sbb komen adalah peribadi.
saya anggap semua komen adalah ikhlas dan membina.
saya positif tentang komen, jika x sedap pon saya tetap jawab dan tak pernah delete komen.
saya pre-apporove semua komen dan x kisah pun untuk tapis komen.
sebab saya suka siapa saja yang melawat blog saya, walaupun tak sedap dibaca...saya yakin niat pelawat adalah ikhlas.
Ti dia...panjangnya komen boleh buat post baru dgn komen ni..hahahaha!

Mrs. Q! said...

pd kie-yu komen memang penting. selain drpd dpt feedback, kite leh tunjukkan kesetiaan kite kpd blog tu. kie-yu akan komen pd blog yg btul2 bermanfaat je. siapa yg dpt komen kie0yu kira bertuah lah sebab kie-yu xrajin nk komen sgt. hehe.

mz said...

komen..salah satu benda wajib. tapi kenapa kan, tak ramai yang komen kat blog saya..
http://muazfaris.co.cc

::Em Hej:: said...

yes..komen jangan tak komen..hihi..saye pun suke jugak komen2 nih..

Rabia Sensei said...

saya suka bila menerima komen. Dari situ, kita boleh share pandangan =) Betul tak Mr Sharing? Btw, hari Ahad ni dah nak dekat dah. Saper blogger kedua yang bertuah? Haha.

Sharinginfoz said...

rabia: memang betul, ahad ni tunggu kemunculan blogger yang kedua, hintnya, seoarang wanita

suzzsuzie said...

sy suka komen...bila komen rasa macam cikgu baru tengah periksa buku student pulak..hehe