Pages

Tuesday, May 25, 2010

Apa Kaitan Jumlah Entry Dengan Jumlah Pelawat

Jumlah pelawat adalah salah satu indicator yang penting bagi blogger bagi mengukur sejauh mana blog yang dihasilkan diterima oleh pembaca. Banyak faktor yang membuatkan sesuatu blog menjadi perhatian ramai antaranya bahan yang ditulis.

So ramai yang tertanya berapa banyak entry yang perlu ditulis satu setiap hari, dua setiap hari, tiga, lima, 20 ataupun satu entry seminggu. Rasanya tak ada formula yang sesuai untuk semua orang.

Anyway saya just nak share mengenai kaitan or hubungan di antara jumlah entry yang ditulis dengan jumlah visitors yang masuk ke dalam blog ini. Graphnya lebih kurang kat atas tu le. Just nak guna ilmu yang belajar, so daripada data yang diperoleh saya dapat simpulkan bahawa:

Jumlah Pengunjung = 87.64 + 34.67 X (Jumlah Entry)

So untuk blog saya, katakan dalam sehari jumlah bakal pelawat boleh dikira seperti berikut:
  • 0 entry = 88 orang
  • 1 entry = 122 orang (87.64 + 34.67)
  • 2 entries = 157 orang (87.64 + 69.34)
So maknanya semakin banyak saya tulis sehari, semakin banyak pengunjung yang datang. Ingat, ini adalah mengikut data dan teori aja. Ramai tak ramai datang adalah bergantung juga dengan benda-benda lain, i.e. blogwalking, ikut mood orang dan sebagainya.

Mesti anda pelik kan, aik, tak tulis apa-apa entry, ada juga ke orang datang? Kemungkinan besar ada le juga sebab ramai juga yang masuk melalui search engine, i.e. google. Alah diaorang search something then terjumpa pulak entry yang lepas-lepas then lompat pulak kat sini. Mungkin juga untuk membalas kunjungan yang saya pergi minggu lepas ke, beberapa hari lepas ke. Maklumlah sometimes, bila kita pi tempat orang, maybe diaorang sibuk so tak boleh datang terus.

Apa-apa pun ni share untuk suka-suka aja. Apa pandangan anda?

24 comments:

Adziim said...

24hb tak buat entry..r rugi.
Penat + xde idea.

hakimfaridzul said...

baik!

akan cuba kaji di blog saya pula~

sebab, sehari saya hanya post 1 entri sahaja!

thanx sharing!

Cikgu Dahlia said...

sama laaaa... hr tu masa tinggal blog 4 hari, pun dah buat kajian ni.. :)

mamashasha said...

Betul tu. Entry mmg memainkn peranan.

Atika Ramlan said...

at least kena ade 1 post sehari la for me.klu bz pun,leh kan wat auto-entry..

ALEXA RANKING - MORE TIPS TO INCREASE IT

maslinamansor said...

auto entry tue maca mana...?

Sharinginfoz said...

maslina: auto entry tu bila kita tulis, kat bawah tu ada post option, click benda alah tu then adjust post date and time.... sellau gak buat macam tu

~aSHa~ said...

sy sokong dgn tuan..

kalo buat 1 entry...tapi rajin buat blogwalking...org akan balas kunjungan...dan kalo kita guna word yg betul...dan search engine digunakan...so ramai la yg dtg...

tapi kalo lg rajin buat entry...lg bagus...org yg biasa dtg tak jemu tgk bersawang...

CITY® said...

salam,

heeeeeeeee
betul betul
saya pun kdg2 wat n3 ikut mood
apa lagi nak g lawat blog kawan2
kdg2 sebab mood
sebab line tenet
hukhukhuk

cikmin said...

betui3x..dah wat kajian jugak..kalau buat 3 entri..tak payah blog walking pun..trafik luar dalam naik..pernah jugak tak buat entri..trafik naik kusmangat dari google pulak..hehehe.

Nash said...

wow, terbaiklah analisis...
eum, idea nk dtg bukan senang, dpt idea je, terus tulis n scheduledkan...

http://nash87.blogspot.com/2010/05/5-jenis-blog-yang-blogger-harus-tahu.html

Anne said...

info yang bagus...blog ni merupakan blog feveret saya...tiap2 hari mesti nak visit:)

Keep it up!

Solehah said...

betul tu jumlah entry yang lebih drpada satu dlm sehari boleh tarik lagi visitor.ikut kemampuan dan keadaan jugak nak menulis..macam saya sekarang dah kurang masa, jadi x boleh rajin macam dulu..

arekymz said...

huhuhu,,
malas nak pk pasal nih..
skg baru ter pk..
:D

Relevan said...

yang penting..kena rajin dan ramah tamah..baru orang ramai berkunjung kerumah..

rasp said...

i try minimum sehari satu entri...
paling banyak pun 2 entri kot ...
tapi lum pernah nak kaji pun...
leh try kaji lah lepas nie...
thx for this info!

atoyissan said...

87.64 + 34.67 tu angka utk aper yer

fndrocka said...

entri ni best...aku pun dah byk kelai tertanya-tanya..cuma takdelah formula tepat utk setiap org..racun utk kita mungkin ubat utk org lain bak kata bidalan.huhu

kalau aku..tulis entri tiap2 hari pun cam tak sesuai..sebab pengunjung tak rmai.huhu

Latest Entri : Taktik menewaskan Abdul Rahman dengan sebelah tangan atau sebelah mata (PES)

azzey said...

Sharinginfoz: Pada saya, entry pon penting then pengisian dlm entry pon penting include the photos..means sume pon main peranan... 1 more thing how do we can check our blog visitor.... maklumla i'm still new in blogger..tq

Mommy Lyna said...

sungguh matematik sekali!

icee-yah said...

aa..kalau kite buat entry baru..ade la org dtg selain google tu..:)

Cipina said...

Hmm..SEO pun memainkan peranan penting dalam menarik pelawat masuk ke blog kan..

Jom singgah blog saya pulak KLIK LA

Sharinginfoz said...

dayung and others: thanks for your support

atoyis: itu macam persamaan menggunakan data yang lepas, maknanya nak forecast jumlah pengunjung berdasarkan jumlah entry yang ditulis sehari

fndrocka: memang betul, formula berbeza2

Unknown said...

betul tue... aku pun perasan jgk sekali aku n3 baru mesti ramai yang masuk...