Pages

Wednesday, May 5, 2010

150,000 Pelabur Hilang Duit on Skim Cepat Kaya

Hmmmm, siapa tak nak kaya kan, tapi kalau nak senang kenalah susah sikit. Tak ada benda yang mudah dalam hidup ni. Bak kata pepatah, bersusah-susah dahulu, bersenang-senang kemudian. Macam tu le lebih kurang.

Tapi ada juga yang ambil jalan mudah untuk jadi kaya, dengan melabur di dalam skim cepat kaya. Anyway ada ke skim untuk jadi kaya? Mengikut Berita Harian, data yang diperoleh daripada Bank Negara, sejak 2009. seramai 150,000 "pelabur" telah tertipu dengan melabur di dalam syarikat yang entah apa-apa dan menyebabkan mereka rugi lebih RM300 juta. Banyak tu bukannya sikit nilainya. Purata seorang melabur ialah RM2,000.

Alamak, sayangnya duit sebanyak itu disia-siakan. Ada juga yang melabur terdiri daripada orang yang mempunyai pelajaran / pendidikan yang tinggi. So ianya boleh berlaku kepada sesiapa pun. Hmm sebelum ni ramai yang tertipu dengan skim ternakan lintah, cacing dan juga ikan keli. Macam-macam cara orang menipu kan.

So lebih baik simpan atau melabur dalam instrumen yang selamat, macam simpan kat tabung haji, beli unit trust (yang ni kena tahu risiko, jangan melabur tanpa pengetahuan), beli rumah dan sebagainya.

So kalau nak tahu lebih lanjut mengenai penipuan wang, bolehlah rujuk kat bankinginfo.

6 comments:

encik tikus said...

klik nuff kamu :)

rakyat kite makin jauh dari ALLAH,xabes2 nak kumpul harta jee

:(

Kaseh NazLieza said...

xusah la percaya dgn skim2 mcm tuh..

a kl citizen said...

nak kaya cara mudah kan...akibatnya merana, kalau sikit tak pelah, tapi bila banyak menyesal tak sudah

[ - ] xtionkamen / ﺈﻴﻛﺸﻦ ﮐﺂﻤﻳﻦ said...

yg dalam mastika tu cite pasal FREINDS CLUB..pnh dgr pasal friends club ni?kwn aku pnh invite..tp aku xjoin

icee-yah said...

em.memang sekarang susahla nak percaye bande2 ni semue..

FITRIHADI said...

sekarang ni apa2 benda yg perlu untuk buat bayaran takleh caya sangat...last2 mesti rugi punya..zaman sekarang ni makin ramai yg nak ambik kesempatan..adoiii


Jom Join Contest: Bila Blogger Bercuti!