Pages

Tuesday, May 11, 2010

Passport Malaysia Antarabangsa Dalam Masa 1 Jam

Bermula hari ini, 11 Mei 2010, tempoh untuk mendapatkan passport malaysia antarabangsa telah dipendekkan dari 2 jam kepada 1 jam di kebanyakkan cawangan Jabatan Imigresen Malaysia. Ini adalah salah satu langkah daripada Kerajaan bagi memudahkan lagi proses permohonan passport.

Buat masa ini terdapat 37 cawangan di seluruh negara dan perkhidmatan passport satu jam ini boleh didapati di 25 cawangan iaitu:
  1. Alor Star
  2. Kulim
  3. Bukit Kayu Hitam
  4. Langkawi
  5. Sungai Petani in Kedah
  6. Muar
  7. Mersing
  8. Kukup
  9. Segamat (Johor)
  10. Kuantan
  11. Raub
  12. Temerloh (Pahang)
  13. Lumut
  14. Teluk Intan
  15. Pengkalan Hulu
  16. Taiping (Perak)
  17. Kota Bharu
  18. Kangar
  19. Kuala Terengganu
  20. Tawau
  21. Sandakan
  22. Bintulu
  23. Sibu
  24. Limbang
  25. Miri
Sebelum ini ianya telah dilaksanakan di Kuala Lumpur dan Putrajaya. Bagi cawangan-cawangan lain, ianya akan dilaksanakan kelak di dalam fasa kedua.

Memang satu langkah yang sangat bagus untuk memudahkan proses baut passport ni. Kalau tak silap Jabatan Imigresen adalah salah satu jabatan kerajaan yang mana mendapat feedback yang baik daripada rakyat mengenai improvement.

Sumber: Bernama

8 comments:

velasrizal said...

wah tahniah utk layout baru.. gempak abis.. tapi mcm buffered earnings affected je bro sbb dia xkuar..

Buffered Earnings Silih Berganti !

|| NaFiRaa || said...

wahhhh.. perkhidmatan yang makin baik~ memudahkan semua pihak!

encik tikus said...

Huhu,walaupun xpernah gune passport.Menimba ilmu sikit pasal bende2 nih :D

rasp said...

i agree yg dorang nye servis dah improve...
gud job!

Matjoe said...

dulu tahun 2006 aku buat makan 3 hari tu.

bro, link xchange. www.matjoe.com

Mohd Adziim said...

Bagus, benda-benda macam inilah yang memudah dan mengembirakan rakyat.

Sharinginfoz said...

matjoe: dah link

miss nina said...

tapi kalau time sistem down, masaklah.
sehari tunggu belum tentu siap
imigresen patutnya ada backup system