Pages

Sunday, November 28, 2010

Study Last Minute (Apa Perlu Anda Buat?)

Pernah tak anda study di saat-saat akhir (last minute) untuk menghadapi exam? Rasanya perkara ini biasalah berlaku sama ada yang ambil UPSR, PMR, SPM, STPM, diploma, degree dan macam-macam lagi le.

Tension juga kan sebab banyak benda nak cover tapi rasanya masa tak cukup. Tak payah fikir le sebab apa kita tak ulangkaji awal-awal, yang penting apa yang perlu kita lakukan sekarang.

By the way, mengikut survey, 41% berpendapat baca summary mengenai subjek tersebut adalah benda yang patut dibuat sebab, dalam summary tu tak le banyak sangat kan TAPI masalahnya macam mana kalau summary pun tak ada nak baca apa?????

27% pula berpendapat baca semua chapters dengan secepat yang mungkin. Maknanya baca tanpa memahami dengan sebaik yang mungkin le ni. Tapi ada juga yang berjaya dengan kaedah ni kan.

Yang 22% lagi ni memang yang jenis kreatif sebab buat mind-map. Alah peta minda yang colour-colour tu tapi sebelum buat benda alah ni, kita kena faham tentang isi kandungan lainlah kalau awal-awal lagi kita dah ada benda ni.

Mengikut pengalaman saya ada juga buat benda ni kiranya senang le untuk kita fahami tapi make sure buat awal-awal lagi, then bila nak exam tengok balik benda ni.

Yang 4% berbaki ni nakal sikit sebab susah-susah kita tidur ajalah dengan buku, hmmmm memang selalu gak berlaku, sambil-sambil baca buku atas sofa terlelap pulak, tak sampai 2 muka surat kita pulak tidur.

Selebihnya alang-alangt kita tak sempat nak baca kita kacau orang lain le. So apa pandangan semua dengan kaedah belajar @last minute ni?

17 comments:

Anonymous said...

nice tips..aku dulu time exam pon stady last minit..wat nota ringkas dalam 1 kertas...pastu bace ajer yang tue..kalo x kuar nasib badan la...hahaha

hans said...

aku baca apa yg perlu
itu jer lah
tapi selalu last minute
senang ingat

P/S : Nak Jadi Artis Ker Nak Habiskan Belajar Dulu? Aku Buntu!

Shahada Fauzi said...

student dan study last minute memang tak boleh dipisahkan..normal la tu..baru rase the real challenge of student's life..hehe..

Aku Anak Pahang said...

Kalau bljarlast minute kucai lanar le jawabnya.. persiapan awal pasti menghasilkan gajaran yang terbaik.

Citer Hangat hari ini "[Awas!! Risiko Berbolgger]"

mknace unlimited said...

:):):)

shahjiehan said...

style2!

shahjiehan said...

tu nama awan ketika belajar geografi! my favrote subject!hehee

Anna Da Lady said...

ada org cakap kat saya."Ha, suka sgt sangat study last minute.Mana dpt ape.sptutnya waktu mcm ni relax, gi mkn angin.bla bla".But for me, study last minute tula yg berkesan sbnrnya.Hehehe.But, harus diingat, different person, different style.Antr tips bg nak bleh cepat ingat apa yg kita bc ialah create keywords e.g: ambik pangkal ayat or buat relationship setiap variables/words dlm each topic. satu lagi, memang 'kacau' org juga satu strategy utk yg study last minute.Cth mcm kwn saya...esok nak peksa, barula harini mai kacau kwn2 dia.but, alhamdulilah, dia berjaya jugak :)...

Anne said...

boleh menambahkan stress kalau study last minute nih...apa2 pun terpulanglah...ada yg prefer study last minute & ada yg suka buat persiapan awal.

Lagenda said...

bg mak la, cara study tu bergantung kpd individual..mgkin sblm ni dia mmg jenis yg well prepared untuk exam tp bila kekangan kerja, masalah peribadi dll, membuatkan dia jd last minute nak study..

mak pun last minute study sbb kekuatan ingatan dah semakin pudar...last2 baca n hafal, baru stay dlm ingatan!

sayaidaydotcom said...

suka study last minit,,,,klu study awal2 msti tak ingt..hehe:)

Nur Fannun said...

klu ujian 1 bleh la study last minute. klu final mampus la, nk study last minute.
mesti tak cukup tido tersungkur kt meja exam.klu 1 week or 1 month last minute utk UPSR,PMR,SPM, STPM ok la utk ingat blik, pe yg dh blajr. klu bru nk fhm, mmg haru-biru. & pnyelesaian murh rmai yg bawa toyol terutama bdk IPT, bdk sek xleh, kwln ketat

azzey said...

Sharinginfoz; dulu masa sekolah ada gak study last min...hu3.....

hazman aka species1980 said...

yess.... teknik peta minda @ mind mapping always my feveret....

Mat Pintu said...

revew past paper, tgk patern soklan...haha. sedap je bg tips kt orang, aku sdiri pun bodo kelu

miss nina said...

saya study ms mula2 & last minute. last minute ni utk refresh je ape yg dah belajar

Relevan said...

Ada yang boleh masuk dengan study last minit ni..tengok pada otak masing masing..