Pages

Wednesday, November 10, 2010

Balas Komen vs Balas Kunjungan, Mana Lagi Penting?

Tadi ada baca entry kat blog eyriqazz on "Tips Blogging | Komen Oh Komen". Secara ringkasnya semua orang suka bila blog kita dibaca dan dikomen oleh pengunjung. Tetapi adakah bila kita komen, ianya dibalas oleh tuan punya blog? Terus terang saya katakan, saya normally balas komen tetapi tak semua komen dibalas.

Tetapi saya lebih suka untuk membalas kunjungan mereka yang meninggalkan komen dan bila baca entries mereka saya akan tinggalkan komen di blog tersebut.

So what do you think, mana lebih penting balas komen or balas kunjungan? Kekadang kita tidak mempunyai keistimewaan untuk melakukan kedua-duanya sekali.

29 comments:

My Little Diary said...

kedua2 nya penting....hehe

Relevan said...

Bagi saya balas kunjungan kira ok..komen jika kita suka dengan entri tersebut..

ardinihumaira said...

dni lebih suka balas kunjungan daripada balas komen. ada masa free, dni balas semuanya. kalau tak, cuma balas yang ajukan soalan sahaja :)

Amni said...

saya lebih suka balas kunjungan... huhu.. tapi kalau ada lebih masa lapang, saya akan reply komen sebab sepertimana saya suka orang reply komen saya, saya pon j=harap orang akan reply komen saya jugak.. hehe

Hanisham Ab Halim said...

2 2 penting.... hehehhe

shahrilhakime said...

ayat yang last tu yang awok suke en. Sharinginfoz...... bile udah ghamei yang berkunjong ke blog kite....baik yang baleh komen ato pon sekadar kat kotak sembang je........ kite dah tak dapt nak layan semue oghang...... dan apde awok yang terbaik awok bulih buat....... awok bagi priority pade yang baleh komen....... secondly baghu awok baleh kunjongan....itupon terhad....

ainhany said...

salam,

Bergantung pada keadaan...Dua2 molek. Bak kata, org datang disambut/dirai dan kunjung-mngunjung mengerat silaturahim.

Setiap yg sudi singgah pasti kan dihargai jua
Terimakasih

iela said...

Balas kunjungan kot lagi best.. hehehe

amirah said...

yela, kdg2 bila terlalu sibuk takde masa nk tggalkan komen..Tapi tak dinafikan mmbalas komen adalah cara kita menghargai readers kita. Komunikasi/hubungan yg baik adalah hubungn 2 hala.Adakah kita sendiri suka kalau entri kita tak dikomen?Tak dikomen seolah-olah mcm entri kita tak dibaca.Tapi saya rasa cm ok je sbb kita kdg2 faham kebizian dan ada hal trtntu atau org menyampah baca entri kita tu

Liyana said...

sy suka balas dgn komen.. :)

sahromnasrudin said...

pandangan saya..dua2 penting..balas kunjungan lagi penting tetapi balas komen juga penting terutama komen yang berbentuk persoalan????
ada sesetengah blogger, akan datang ke blog kita sekali lagi untuk melihatnya komennya dibalas...

adabetolka said...

balas kunjungan dan komen kat blog sahabat tu lagi best kot...hehe..

nur said...

dua-dua penting..

biasanya kalau berkenan kat post tu komen.. sbb kadangkadang tak reti nak komen apa.. shoutbox tu wajibla tinggai jejak..
ALL IN ONE

wanie-homestayparitraja said...

dua2 penting kot..hehhe

azimask said...

saya suka baca blog orang tuh then tinggal komen...

sebab saya suka bila orang buat cam tuh kat saya.. hehehehe

// klik sinie jom ke blog mimie azimask untuk entry baru :D ... //

sayaidaydotcom said...

balas kunjung pon dah memadai,,tapi kalau balas komen,,1 penghargaan lar kot,,:)

Kancilbiru said...

saya suka org balas komen saya...hehehe

ENCIK TIKUS said...

saya balas komen jea, hehe ;)

ZaridaIshak said...

sesekali rasa semacam pulak
ada sesetengah bloger balas kunjungan dan komen sekalik
ada sesetengah tu buat derk jer... eh mana tahu ehhh
hm... paham sebab tengok pada situasi blog dan komen juga...
sesekali lebih suka jadi silent reader... kalau ada mood komen, kalau tak baca jerlah... tq

Wahida Nasution Thakhrim said...

saya suka buat dua2.. tapi saya akan pilih entry yang sesuai untuk dikomen, bukan komen suka2 aje..

Unknown said...

utk blog2 yg selalu saya visit, mmg mesti tegedik2 nk tinggalkan komen. kalau blog yg once a while pi visit, akan tinggal komen kt entry yg menarik perhatian aje..

dan juga suka reply balik komen yg kawan2 tinggalkan mt my entry..biasalah byk masa free la katakan hihihih

Azwan Azmi said...

rasa happy bila ada orang drop comment dekat blog..tapi takde visitor takdela komen

aizatshafiq said...

dua-dua penting...
sebab dua-dua ni main peranan betul tak?...
=)

azzey said...

Sharinginfoz: kedua2 nya sama penting. tapi klu follower dah terlalu ramai dan pengunjung pun ramai, x memungkinkan kita utk balas semua komen tu. Klu dlm keadaan tu blas yg perlu dulu ; esp yg bertanyakan soalan......balas kunjungan pulak klu blh jgn skip. itu mmg penting. Termasuk dlm BW juga tu.....:)

..nOWa.. said...

biasanya bila ada org komen baru kita akan berkunjung..buleh gitu?

Sharinginfoz said...

dear all: secara ringkasnya, kalau boleh dua-dua lagi bagus tapi kalau tak cukup masa buatlah yang mana satu, hmmmmm jangan buat dek sudahlah

miss nina said...

mana2 pun boleh. just show yang kita concern :)

Hairil Rizal said...

Kalo boleh buat dua dua lagi bagus tapi kalau tak berkesempatan, balas dulu kunjungan lagi penting rasanya.

ujee said...

balas komen...
menandakan kita amik tau perihal blog dia..
kalo balas kunjungan lum tentu kita baca/amik tau blog dia...

kan?