Pages

Saturday, November 20, 2010

Bila Tension @Stress @Tekanan Buat Apa?

Tension or tekanan selalu dialami oleh kita. Biasalah nama pun kehidupan kan? Macam-macam orang lakukan untuk menghilangkan perasaan tersebut.

Mengikut kajiselidik yang dijalankan, lebih kurang 1/3 daripada respondents memilih untuk tidur setelah mereka rasa tension. Ramai juga rupanya yang berbuat demikian, tapi sama ada berkesan atau tidak, entahlah. Sebab bila bangun, rasanya benda alah tu masih ada lagi dalam fikiran.

Perkara lain yang boleh dilakukan ialah dengan main game dan dengar lagu kuat-kuat. Hmmmm, mengenai main games ni, rasanya mesti ramai, maklumlah dalam laman sosial macam facebook pun kita boleh main game, i.e. farmville dan macam2 lagi le. Mengenai dengar lagu tu, berkesan ke?

Tapi yang pelik hanya 6% orang yang berblogging bila tension so maknanya yang berblogging ni kebanyakkan bukanlah dari kategori orang yang stress, betul tak?

Apa-apa pun yang kita buat jangan buat orang lain susah atau pening sudahlah. So apa kata kita kongsi, apa yang boleh dilakukan jika tension.

18 comments:

Unknown said...

dulu lecturer JT pnh kata, kalo nak kurangkan tension kat metal kita apply heat kat metal tu..

same goes to human body, mandi air suam bleh kurangkan tension, stress..sbb tu org jepon bila balik kerja dia mandi air panas..supaya fatigue n tension dpt dikurangkan..=)

Jejaka Terhangat: "Saya Tak Support Artis Hiburan, Anda Bila Lagi??"

AJ said...

bersukann...berblogging pun ok..takpun buat panggilan hangit..hik3..

sarah-najwan said...

salam..saya jarang stress yg hardcore..yg biasa2 aje..jadi..penyelesaiannya pom xtentu..kdg2 tgk tv..tdo..lyn internet...

xtaulah jika stress yg kuat..xpenah rasa..

hepi2 blogging..bole kurengkan stress nih..

|| NaFiRaa || said...

selalunye tido lah.. mandi ngan menangis pon boleh ilangkan stress jugak..muehehe

fomfuan kan x leh di pisahkan dari menangis..kikikiki

Anonymous said...

bila stress, makanlah! apelagi..hehe!

eiela said...

saya time stress memang tak boleh tidur, terngiang2 je, tak sedap. selalunya saya luahkan kat diari harian, jalan-jalan amik angin dan cuba kawal sebaik mungkin, try solve pelan2. Stres cuma sekejap je, bila dah dapat atasi memang best. Yang penting jangan pendamkan problem nanti makan diri..

..nOWa.. said...

heheee..tidor is the best medicine.. :)

Anonymous said...

sy dgr lagu siti!
ahaks!

hans said...

aku kalau stress xboleh berblog
hahaha
rasa lagi stress
so kalau stress makan
paling best makan coklat

P/S : Pandangan Peribadi Aku Berkenaan Filem 2 Alam Yang Aku Belum Tonton

Relevan said...

Makan ais kerim bila rasa stress..

sW33tDaRLinG said...

blogging tuk luahkan tekanan perasaan tu.. :)

ISZA said...

ikut jenis stress kot..

Aku Anak Pahang said...

Salam jika situasi sedemikan cuba bawak minum air suam jgn sesekali minum ais... lebih afdal amik air sembahyang buat solat sunat insyaallah legalah nanti.

Cikbelog said...

aku prefer untuk mandi bila stress..kononnya stress tu mengalir besama air mandian tu..hahaha

ardinihumaira said...

kebanyakan stress dni diselesaikan dengan cara makan, shopping dan jalan2. heee :D

azzey said...

Sharinginfoz; saya pilih tido sebentar klu rs tension....:)

hazman aka species1980 said...

pegi mandi wap panas.... kasi kuar peluh.... tak pun pakai detox foot patch....

miss nina said...

perkara yang saya buat bila agak tension:

1. pergi bersiar2
2. layan tv
3. cari idea untuk overcome masalah/ tensi :)
4.blog..lepas perasaan dengan terkawal :)