Pages

Wednesday, December 8, 2010

Hampir 3 Minggu Balik Modal Akaun Simpanan @Pelaburan Emas KFH

Masih ingat lagi tak mengenai akaun simpanan @pelaburan emas KFH yang mana saya buka pada 18 November 2010? 19 hari

Masa beli emas tersebut harganya ianya RM139.27 satu gram (kena tengok harga sell: bermakna bank jual pada kita) dan pada 6 Disember, setelah 19 hari menyimpan dalam akaun tersebut harga @nilai emas tersebut adalah RM139.80 satu gram (kena tengok harga buy: bermakna bank beli daripada kita).

Dalam masa hampir 3 minggu kenaikan harga ialah sebanyak 4.7% (harga jualan: RM145.80 vs RM139.27) tetapi oleh kerana spread (perbezaan harga jualan dan belian) adalah sebanyak 4.5% therefore kenaikan sebenar adalah sebanyak 0.38% (RM139.80 vs RM139.27).

Maknanya sebarang kenaikan harga emas selepas ini adalah keuntungan memandangkan kos / spread of 4.5% telah dicover. Therefore, mengikut pengalaman ini, masa diambil untuk balik modal (break-even) dalam akaun emas KFH adalah selama 3 minggu. Apa-apa pun, data yang lepas tidak menjamin prestasi akan datang.

Apa-apa pun sebelum kita membuat sebarang keputusan mengenai simpanan @pelaburan di dalam akaun emas KFH, kefahaman mendalam diperlui agar kita mengetahui sebarang risiko naik dan turun dan juga keputusan kita lebih baik.

20 comments:

Lagenda said...

mak pun bercadang nak melabur dlm bidang ni tp x der guide n penjelasan dr org yg arif..

En sharing leh share dgn mak thru email x? my email: Bealagend@yahoo.com.

Thanks!

JMR said...

wah..cepat gk naik ek..

Mama Hanim said...

Info yg bagus..

Hanisham Ab Halim said...

Uishhhh.. menarik ni...

chenta said...

tapi pelaburan emas makin naik je kan?

noorafzan.blogspot.com said...

hmm..
tu la kan.
tapi still cam blur juga la.
tak bape paham pasal pelaburan emas ni.

fairus said...

Aku main emas barang kemas aje.. Gadai beli, gadai beli.. Untuk skit2 aje..

produk ococ said...

ada niat nak buka, tp blm cukup ilmu

oya said...

ade gak membe buat mende ni

Azman Roslan said...

jadi kalau jual kita dapat untung la?

Pemilik Blog said...

mmg ramai ckp labur dlm emas ni bagus..
tp aku blum ade keyakinan lg, sbb setiap pelaburan mesti ada risiko.. lagi2 aku ni x de ilmu sgt bab emas ni...

jom ke blog aku.. http://blogmacammacamada.blogspot.com

velasrizal said...

lps ni apa lagi ramai la buka akaun ni..

Proton Lekir

azzey said...

Sharinginfoz; ketahui betul2 apa juga barang / produk yg kita beli kannnnn.....

nur said...

wow
ALL IN ONE

iza said...

Wahh, sudah nampak untungnya...
next time cerita la lg ttg emas ni lg ..teringin nak melabur.

Sharinginfoz said...

lagenda: dah e-mail, kalau ada benda yang boleh saya bantu, saya akan share

chenta: tak juga, ada kemungkinan ianya akan turun

fairus: wow mesti perlu banyak modal nak beli barang kemas

nuyin2u: saya pun tengah belajar gak, of course ilmu emas ni sangat banyak

azman: untung sikit aja.... still early, lagipun emas ni bukan untuk jangka masa pendek

pemilik blog: thanks for singgah, dah pi your blog, not bad

iza: ok from time to time saya akan citer

Relevan said...

mendadak naik dengan cepatnya..

hans said...

harga emas memang cepat naik

P/S : Episod Terbaru Antara Dia, Kau Dan Aku - Episod 37

eelobor said...

hehehe, anak murid cikgu wan som tengah buat kira2....respek bro

Anonymous said...

mcm berminat jgk pelaburan emas KFH nie..bleh mintak puan ajarkan saya tak?

mi5ta_ariff@yahoo.com