Pages

Saturday, December 18, 2010

Jom Tukar Disc Brake Pad

Ni nak share mengenai pengalaman tukar brake pad kereta baru-baru ini. Beberapa hari sebelum tukar tu, bila aja tekan brek, bunyi yang membingitkan, then pergi le ke tempat service kereta but bukan kat proton service.

Cuba tengok perbezaan disc brake pad. Yang sebelah kanan tu yang dah haus dan sebelah kiri yang baru punya. Memang nipis betul, sebab tu le berbunyi.

So kat tempat service tu diaorang recommend guna jenama Mintye, RM130 sepasang kat belakang. Tak sure pula sama ada mahal ke murah. Maybe yang sudah biasa boleh komen. By the way, tanya kat proton service jenama Bosch, sepasang ialah RM315 tak termasuk RM50 upah pasang.

Then disc brake tu buat skimming sekali, maknanya nak ratakan disc tu le, biar bila brake baru cengkaman lebih kuat. Upah buat benda alah ni ialah RM80 untuk sepasang.

Ni le screen masa buat skimming tu. Memang aku tak reti langsung dengan warna di skrin dan juga nombor tu.

Lepas aja buat skimming tu, yang sebelah kanan actually disc brake yang kat depan yang tak buat skimming dan yang sebelah kiri tu hasil setelah buat benda alah tu.

So campur sekali, tukar brake pad, skimming, alignment dan balancing adalah RM270 setelah tolah diskaun RM3, so tak ada masalah dengan bunyi yang entah apa-apa.

13 comments:

eelobor said...

rasanya permukaan disc akan jadi tak rata apabila pad brake terlalu nipis dan bila kerap mengeluarkan bunyi bila di tekan brake namun masih lagi di gunakan dalam tempoh yang lama. bagi mengelakkan terjadi, tukar pad brake apabila sampai masanya. bergantung pada tempoh & juga jarak perjalanan

velasrizal said...

mahalnye klo tukar kt proton..sepatutye murah

hazman aka species1980 said...

whooaa.... bagus la kedai tu siap ada diskaun RM3 LAGI.... ;-p

Qib said...

wah,, menarik entry ni. br kutahu brake camni upernye
Kontest LAGI | Gaduh MANJA! | How much do u LOVE me? |

mknace unlimited said...

:) :) :)
diskaun RM3 jer.. kodukut tul
terbaeekkk!!!

amry said...

kat oroton memang mahal. tah apa2 kos diambiknya. kadang makan hari baru boleh siap.

azzey said...

Sharinginfoz; bunyi yg tah hape2 tu menyakitkan hati & telinga kannnnn...:)

Relevan said...

Brake adalah salah satu kunci untuk Safety ..

Unknown said...

Kedai tu kt mana bro? Nmpk cm ok la hrga tu siap skali ngn skimming disc

Komeng said...

Kat proton SC brake pad front brand bosh rm421 xmasuk GST..giller mahal..bole recommend apa brand yg bagus utk masuk kt preve,rege yg kurg dari rege protong

Jeff Osiris said...

tu original bro....mmg mahal..klu bro brani tanggung kt luar tu ori, then proceed la...xnafi kn kt luar tu mmg jauh murah smpi x msuk akal

otong = RM421
luar (bendix) = RM165

Unknown said...

Skim disc bole dpt 50 je kot kiri kanan

ESZAT RIDZUAN said...

kedai mana dan area mana tue Nur Shafiq? sy nak g buat