Pages

Thursday, January 13, 2011

Penoreh Getah Peroleh RM1,900 Untuk 3 Hari?

Credit: asyraf

Hari tu ada bercakap dengan penjual goreng pisang dan dia ada memberitahu bahawa kawannya yang bekerja menjual sup balik kampung dan menjadi penoreh getah dan selama tiga hari memperoleh pendapatan sebanyak RM1,900. Wow banyaknya, kalau sebulan agak-agaknya berapa ya? Malas nak kira.

Katanya harga getah sekarang, orang tengah ambil RM8 sekilo. Jom kita check dalam internet mengenai kisah penoreh getah. Mengikut, Lembaga Getah Malaysia, harga pasaran untuk getah berkualiti SMR20 pada 11 Januari 2011 adalah RM15++. Kalau tak silap getah SMR20 ini ialah getah scrap. So the actual harga berdasarkan kualiti dan tak tahulah berapa orang tengah jual kepada pengilang, maybe RM10++ so untung banyak le middlemen ni.

Mengikut keningaukini, penoreh getah peroleh RM1,500 to RM15,000 sebulan. Memang sungguh lumayan, sebab tu le kebun getah sekarang dah tak bersemak. Aizat Syafiq pula memetik Berita Harian yang mana penoreh getah mampu dapat RM4,000 sebulan.

Apa yang penting gunalah duit tersebut dengan sebaik yang mungkin terutamanya untuk masa depan. Janganlah berbelanja sesuka hati.

28 comments:

liyana said...

iye mmg betul pun.. org kg skrg mewah sungguh kut. asik tukar perabot ja. heheh.. *jom p motong*

riza said...

ayah i menoreh getah..memang getah tengah naik harga tu pasal la aritu getah scrap dia kena curi...ada orang ambil kesempatan di atas penat lelah orang lain...huhuhu...

e.l.i.s.s.m.i.e said...

tapi nak kena bangun pagi2 ada sampai 3-4 pagi dah trn semata2 utk dapatkan susu getah yang banyak :p tak sanggup mak :p

ejaMaria said...

semalam dlm berita ade sebut... skrg mmg getah mahal... mid year nnt kemungkinan harga getah turun semula hingga 50%... :(

toyolkiut said...

btul..
skrg ni budak2 br abis skola dh mula minat ikut mak ayah gi noreh kerana harga melambung..
xde semak sekarang ni..

zul permatang badak said...

....eeee rugi saya tak tanam getah....

Ieda Al-Habsyi said...

betul2, jgn le tetibe beli kete, simpan le untuk mase depan

lydzar said...

uishh pakcik kaya sekelip mata ye..tu la untungnya berbudi pada tanah kan.

Miecyber said...

Rezeki penoreh getah semakin murah...:D

Tahap kesihatan dan kepantasan berjalan

relevan said...

Tu yang rasa nak kembali menoreh ni..

hans said...

lepas nih wujudlah pencuri - pencuri getah

Jom Baca Kisah Aksi Wheelie Terbaik Di Hadapan Lampu Isyarat Pintu Pagar Belakang Uitm Sebentar Tadi! Hahahahaha!

miss nina said...

betul tu, masa ni melabur bila harga rendah boleh back up

sahromnasrudin said...

ada member amek cuti pi noreh huhuhuhuh

amry said...

kerja berlemoih, tapi masyuk...sanggup sanggup...kaya wooo

Sumijelly said...

leh kaya kan kalu jadi penoreh....
tp tu la.... ni pun ikut cuaca gak... kalu kene hujan selalu, penoreh pun tak leh menoreh...sebab pokok getah lembab dan susah nak mengeluarkan susu.....

Sumijelly.com

Miecyber said...

Untung kalau ada kebun getoh...


Tahap kesihatan dan kepantasan berjalan

Mknace said...

:) :) :)
ada masa; naik, ada masa; turun
terbaeekkk!!!!

singgah dari mknace unlimited

Solehah said...

skg dah ramai pakat tanam getah pulak..hehe

KiD said...

waaaahh.. kayo nih!!!
harga tayar naik tak? huhuhuhu

eelobor said...

nasib baik takde kebun....

black_mel said...

kat kg aku dulu masa durian mahal berlumba2 tanam durian..yg kebun getah pun tukar jadi durian..pastu bila tiba musim durian..aku penah ikut atuk aku yang memang setia pekebun kecil jual durian kat pemborong sekilo 60 sen jer...pastu bila getah naik harga tebang lak poko durian tanam getah...apa la org kampung aku ni..nasib baik la ada beberapa org termasuk arwah datuk aku masih tanam durian..kalau tak ssh nk cari durian kat kg aku..

Hairil Rizal said...

Yg rajin dpt le RM15k tu.
yg malas, keje 3 hari je sebulan dapat RM1900.

Hmm.. ok gak kan? Hehe!

faiz said...

tapi ade gak yanhg tak menoreh walaupon ade kebun...mungkin ade alasan tersendiri kot

Faaein Himura said...

pergh.. memang menguntungkan.. keje menoreh ajelah pas ni.. hahaha..

hazman aka species1980 said...

saper yang berkenaan kenalah rebut peluang yang ada nie.... sementara harga getah tengah melambung naik...

azzey said...

Mmg lumayan tu...:)

Anonymous said...

salam...nak tanye..kat mana kita boleh beli peralatan menoreh..dah jenuh saya xplore kat internet tapi tak jumpa..

wanahmad empayarbaiduri said...

sya nk membeli getah sekerap @ cup
lump . 30tan keatas . hubungi sya 0179533328 ....