Pages

Tuesday, January 18, 2011

Inilah Jawapan Berfikir Bersama Oren

Credit: bonappetit

Ingat lagi tak cerita mengenai macam mana nak bahagikan 2 biji oren kepada 4 orang? So semua jawapan sama ada A, B or C adalah betul. Ianya bergantug kepada situasi.

Sebagai contoh, kalau semua anak-anak (2), (3) dan (4) tak suka oren so bagilah semuanya kepada (1).

Kalau (3) dan (4) tak suka bagilah setiap satu kepada (1) dan (2) dan jika semua nak oren bagilah 1/2 biji seorang.

So apa yang saya nak sampaikan dalam entry ini ialah adil tak semestinya bahagi something sama rata. Sebagai contoh kalau ada dua anak perempuan seoarang saiz kecil dan seorang saiz besar, so kalau nak beli kain untuk buat baju kurung takkan yang bersaiz kecil dan bersaiz besar beli 1.5 meter or 2 meter setiap seorang, kena tahu apa keperluaannya. Sama juga dengan jumlah makanan yang kita nak bagi, yang perlu banyak makanan kenalah bagi lebih dan yang kurang bagilah lebih sedikit.

Itulah kesalahan kita dengan menggangap semua orang mempunyai keperluan yang sama dan sebab itulah i.e. dalam pembahagian harta (faraid), lelaki diberi dua bahagian dan perempuan satu bahagian. Sebab ada tanggungjawab tersendiri. Just my opinion, apa pandangan semua?

13 comments:

lydzar said...

iye iye..mmg logik :)

tp buat masa sekarang, my kids kena bahagi equally. apa kakak dapat, adik pon kena dapat sama..walaupon kadang2 endingnya salah sorang tu akan buang/taksuka..hehe

Azman Roslan said...

betul gak tu..

eT said...

hmmm...pale xleh berfikir dah tgh cegini...ngeeee

ardinihumaira said...

hehe.. betul juga, ingatkan berat sebelah tadi

hazman aka species1980 said...

benda nie kalau masuk dalam modul kem motivasi.....bagus gak nie

amry said...

tak terfikir pulak kalau ada yang tak suker...hehehe

miss nina said...

bahagi ikut keperluan saya setuju.
tapi bab faraid ni, ada justifikasinya, masing2 kena xtra faham la supaya tak gaduh2

sahromnasrudin said...

ia bergantung pd persepsi masing2...

Kaseh NazLieza said...

dh mcm soalan matematik dlm periksa lol.

syuwai said...

o0oowwwh~

heee..

p/s RM 1 = RM 100 ??!!

azzey said...

Mesti bijak bertindak dan membuat keputusan mengikut keadaan kann..:)

PinQib said...

x pahammmmmm
hehe


apa3 pun ku suke orennn.
masam masam manis gituewww

PS|Seriously, I want to…|

AngahSayang2314 said...

uittt biar betulll.....poning pale