Pages

Monday, January 3, 2011

Harga Emas Naik 31% Tahun 2010

Credit: sltrib

Mengikut laporan sltrib, harga emas meningkat lebih kurang 31% pada tahun 2010 dan pada penutup tahun 2010 ianya USD1,421.40 (RM4,406.34) satu aun. Ianya melepasi jangkaan KFH iaitu RM4,160 per aun.

Mengikut goldinfo, satu aun bersamaan dengan 31.10 gram, therefore 1 gram bersamaan dengan RM141.70. Memang mahal betul harag emas sekarang ni kan, tak tahulah macam mana dengan harga emas bagi tahun 2011 nanti. Matjoe memang happy sangat bila harga emas naik. Sebelum ini matjoe mendapat pulangan melebihi 12% dalam masa 9 bulan.

Just sedikit info, emas ni banyak jenis i.e. 24 karat, 22 karat, 18 karat dan sebagainya. Emas yang pure ialah 24 karat maknanya peratusan emas dalam benda tu, i.e. bar ke, barang kemas ke, syiling emas ke adalah 100% or kehalusan sebanyak 999 ataupun 99.9%.

So kalau 22 karat ianya adalah 22/24=91.6% kandungan dan selebihnya logam lain bagi mengeraskan barangan tersebut sebab pure emas ni memang lembut. So 22 carat orang panggil juga dengan emas 916. Kalau 18 karat ianya 75% or emas 750. Macam tu le lebih kurang bila orang cakap emas 999, 916 ataupun 750.

Emas putih adalah emas yang dicampur dengan nikel ataupun paladium dan mempunyai peratusan emas yang lebih sedikit i.e. 75% or emas 750 dan sebagainya bergantung kepada jenis emas putih.

14 comments:

relevan said...

Untung besar jika membuat pelaburan emas ni..

mamawana said...

Nak gi beli emas laa sebelum emas naik lagi. Tapi nak buh kat mana? Kena beli jongkong emas ka? Tak mampu....huhuhu...

eelobor said...

memang perasan sangat2 peningkatan harga emas nie di pasaran. memang cepat sangat naik. sape2 yang ada duit lebih, ada baik nya jika melabur dalam pasaran emas

ardinihumaira said...

memang naik... sebab beli cincin hari tu tergamam juga rasanya huhu

amirah said...

mahalnyaaa harga emas skrng ni

sahromnasrudin said...

tahniah!!! pelaburan yg bijak oleh abg mie...

Fairus Bin Mamat said...

Wow..

zuar said...

pelaburan emas memang menguntungkan^_^

maslinamansor said...

sapa yang kawin lambat, teruk la kena beli cincin emas mahal2... hehehe

Matjoe said...

emas ini ada margin. kalau xde margin camner nak business. tgk jugk penjual. harap utk tahun 2011 lagi baguslah

Miecyber said...

Sesiapa yang buat buat pelaburan emas pasti seyum lebar sebab untung banyak...


Tips sebelum melancong

Alimaz-Kembara Terasing said...

maka kos wang hantaran jjuga akan naik....

iza said...

Salam..

Saya hampir2 nak buka akaun pelaburan emas kat maybank minggu lepas tapi tak sempat nak online sebab dah hampir jam 4 petang. katanya pasaran luar akan ditutup beberapa minit lagi.

Hairil Rizal said...

Sbb tu la Tun Dr M pernah menyarankan agar kita semua ramai ramai buat pelaburan emas ni.

Harga emas tak pernah turun beb!

Tapi, mana la nak dapat modal beli emas ni?