Pages

Wednesday, January 5, 2011

Jom Pi Sekolah Agama

Rasanya bagus juga hantar anak-anak ke sekolah agama selepas belajar kat sekolah rendah. Kalau tak silap sesetengah negeri i.e. Kelantan dan Johor mewajibkan pelajar-pelajar menghadiri sekolah agama.

Banyak yang diajar i.e. pembacaan Al-Quran, Sirah, Tajwid dan macam-macam lagi. By the way, untuk makluman, yuran termasuk buku teks, latihan, aktiviti sukan dan perkara-perkara sepertinya adalah lebih kurang RM240 seorang untuk setahun.

Apa komen anda mengenai penghantaran ke sekolah agama, adakah ianya membebankan pelajar-pelajar?

30 comments:

My Little Diary said...

salam,

mahal jugak ye yuran tu...

hurmmm... baju skola tu dgn dinding... sama color pulak.. hehe

Fairus Bin Mamat said...

Mana ada membebankan.. Bagus apa belajar agama.. Dulu aku sekolah agama juga waktu petang..

Kazaztan Team said...

belajo sekolah agama mmg bagus..system yang mmbebankan...kan boleh buat sek. keb. + sek agama sekali...balik ptg kol 3.30 atau 4.30...budak tak penat...nie blk sek. keb. dah kol 1... tergesa2 pula ke sek agama...letih juga...

stormz said...

xmembebankan langsung hantar ank2 pg skola agama. dulu sy skola agama kat johor, waktu belajar adalah sgt lama tapi sgt2 berbaloi bila dh besar2 cmni, bila org ade tnye2 psl agama ni, bolehla jgk sy jwb.

setakat belajar agama kt sek keb tu xbyk sgt bende yg bdk2 blh tau.

Ieda Al-Habsyi said...

tak beban, memang mau hantar anak sekolah agama bila waktu petang :)

hazman aka species1980 said...

sekolah agama memang perlu untuk para pelajar mendalami pendidikan islam....

the bert said...

johor mmg dr dulu ade sekolah agama..
klu x lulus x bole nek darjah..tp sempat gak r aku smpi abes darjah khas..

~aSHa~ said...

masa petang terluang dengan berfaedah...dunia akhirat kena seimbang...

maCy said...

teringat zmn skola kwn2 jiran2 sbuk pegi skola agama macy duk dpn umah lmbai2 je. haahaa

Faaein Himura said...

sekolah agama bagus..
bila lagi nak terapkan pembelajaran agama pada mereka?
kalau mak ayah dah busy keje..
abehlah anak2..
lalai dengan urusan duniawi juga..
hehehe... sekadar pendapat..

kenangan di skolah agama juga sangat seronok!!.. =]

eelobor said...

amat bersetuju bro....itu yang terbaik. rasanya tidak membebankan sangat dari segi budak2 tuh. dah mampu (kewangan), ok jer kut.

Joy said...

memula masuk sek agama ni. my boy ckp dia letih..mengantuk.. ;)

Ika Razak said...

rasenye better budak2 dihantar ke sekolah agama..

bukan nak bukak pekung didada.. tapi disebabkan i tak masuk sekolah agama i tak tau tulis jawi.. tapi baca boleh lah..

ardinihumaira said...

adik dni pun g jugak :D

noor said...

bg saya mmg patut ke skolah agma nih..
sbb rata2 org yg x ke skolah agama diaorg xpandai bila bc jawi

toyolkiut said...

ilmu agama xboleh d kira dngan duit..
tp cr la yg btul2 bagus walau pun tok guru kampung, kang tak pasal2 yuran je mahal, tp kualiti ilmu cetek je..

Miecyber said...

Bagus sekolah agama tu..

Presiden Mahmoud Ahmedinejad lelong kereta peribadi demi rakyat

hans said...

sekolah agama bagus
kalau sekarang membebankan pun esok lusa pasti berbaloi

P/S : Pandang Kemana Tu? Rimaslah!

noorafzan said...

tak, sebab saya dulu pun sekolah agama gak!

miss nina said...

bagus la sekolah agama...setakat g 2sesi sekolah, takdenya beban pun.
kedah pun ada sesi sekolah agama :)

::alwaniamalini:: said...

budak2 ni memang wajib dihantar ke sekolah agama. masa ni la nak didik dorang. dah masuk sekolah menengah nanti dah takde dah kelas agama macam ni...

velasrizal said...

mmg bagus anto anak ke sekolah agama ni

Hairil Rizal said...

Pro sekolah agama.
Masa kecik kecik mmg dok Johor so mmg lepas sekolah rendah, pegi la sekolah agama plak.

Takla lama sangat pun sekolah agama..dalam 4 jam je.

Hasilnya, dapatlah basic yg lebih terurus dalam agama nie tanpa perlu byk campur tangan dari ibu bapa :)

Anonymous said...

Teringat masa sekolah rendah dulu kat segamat johor, budak2 memang automatik kene gi sekolah agama. mmg seronok. Kalau ade sape2 yg tak sekolah agama, budak tersebut mmg dikira pelik. biasanye, murid akan start belajar di sekolah agama ketika di tahun 2 di sekolah biase. maknenye, kalau sekolah biase darjah 2, sekolah agama darjah satu. masa tingkatan satu sekolah biasa, sekolah agama baru darjah 6. bila lulus, masa tingkatan 2, sekolah agama dah masuk darjah khas.pastu habis. sapa2 yg dapat sijil darjah khas tu, dah kira hebat. heheh

ayushida said...

pada saya pula, mmg penting sekolah agama, sebabnya senang je, ilmu agama tu lah yg kita nak amalkan dan buat bekalan mati nanti, bukan ilmu sains atau pun matematik, betul tak?

Kembang Perawan 3288 said...

Bagus hantar budak2 ke sekolah agama. Saya adik beradik semua wajib amik sekolah agama masa sekolah rendah. Lagipun kalao x sekolah budak2 ni nak gi wat pe?? main?? baik gi sekolah.dapat pendidikan awal dan sebagai bekalan ke sekolah menengah.

faiz said...

memang bgus masuk sekolah agama.saya dulu sekolah agama waktu sekolah menengah dulu..bukan saje dapat pelbagai ilmu dlm islam..nak wat sesuatu yg langgar hukum pon skarang pikir 2-3kali.kalo dari skolah rendah masuk lg bgus..

Kaseh NazLieza said...

selamat melalui hari persekolahan yang baru ea ank2..

kakyong said...

wjar hantar anak ke sek agama.. & dirumah kita boleh mengajar dgn mudah sikit sbb ustaz & ustazah dah tolong bantu dalam hal basic.. x perlu fenin kepala sngt nak bersoal jawab dgn anak.... hehhehe...

sw33tdarling said...

kadang2 kesian kat budak2.. seharian bersekolah.. malam nak buat keje sekolah pun dah penat & ngantuk.. tp kalau tak sekolah agama, sapa laa pulak nak ajarkan dia bab2 tu.. kat KL ni susah nak cari tok guru
Jom Join GA PILIH THEME BLOG