Pages

Wednesday, June 16, 2010

Skim Cepat Kaya / Pelaburan Haram, Ramai Kan Jadi Mangsa

Nak share mengenai penipuan pelaburan haram. Cuba tengok tu ianya dalam trend menaik, pada tahun 2006, jumlah aduan kepada pusat khidmat aduan pengguna nasional (NCCC), ianya sebanyak 399 kes dan meningkat kepada 510 kes pada tahun 2009 atau lebih 25%.

Nampaknya ramai yang tertipu dengan pelaburan haram ni. yalah sekarang ni kan macam-macam jenis pelaburan ada, ternak lembu le, cacing le, burung walit le, MLM dan macam-macam lagi.

Nak cepat kaya apa boleh buat. Lain kali selidiki le dengan lebih menalam sebelum membuat keputusan pelaburan ni.

Ni pulak jumlah kerugian yang dialami. Peningkatannya lebih jelas iaitu RM2 juta pada 2006 kepada RM16 juta pada tahun 2009. Lapan kali ganda, banyak tu. Then untuk 4 bulan pertama pada tahun 2010, ianya RM6.19 juta so kalau kita anggar untuk setahun lebih RM18 juta pada tahun ni.

Jumlahnya bukan kecil kan. Yalah nak kaya cepat kenalah melabur banyak sikit.

Sumber: the star

11 comments:

♥Azie♥ said...

bukan senang nak jadi kaya,,,bukan susah nak jadi miskin

Sky0ne said...

bila niat dah tak betul, apa yang nampak cuma duit, duit, duit...huhu

jom check! -> FIFA World Cup 2010 Song Versi Namewee

maslinamansor said...

selalunya yang kaya2 saja yang berani melabur...

Tn.Punya said...

betul tu bukan senang nak jadi senang..tapi senang je nak jadi susah.. cari rezeki yg halal je.. jual goreng pisang ke @ apa2 je yang halal

naz said...

terlalu berani mencuba walau tahu salah

Dayung Serian said...

dah terlalu banyak kita dengar di media kes2 penipuan mcm ni...masih ada jugak individu yg tak serik & berani nak venture dlm perlaburan yg unsure.
haiiii manusia!! terlalu ghairah ingin menjadi kaya.

JAI said...

Itulah pasal orang semakin jauh berangan nak cepat kaya tanpa memikirkan risiko yang tidak dijangka

Nina Nurziana said...

huhu... btul2..

Hazzy Ishak said...

mana ada kaya sekelip mata kalau tak berusaha


kecuali dia menang loteri
hehe

Lagenda said...

haram2 ni x main yek..naik cepat, jatuh pun cepat! Eh..dah terlanjur nih, sy dah psg shout box plak kat blog sy. Meh la try melepak kat situ..hiks!

azzey said...

Tak de jln mudah nk jd kaya.....so kene fikir betol2 sblm wat apa2 pelaburan....kesedaran dlm diri tu yg utama..