Pages

Thursday, April 21, 2011

Prestasi 3 Bulan Unit Trust Public Mutual @KWSP

Masih ingat lagi tak sebelum ini (3 bulan yang lepas), 19/1/2011, saya masuk Public Mutual menggunakan wang dalam Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) sebanyak RM10,000. Saya masuk dua dana RM5,000 setiap satu iaitu, Public Mutual Islamic Dividend Fund (PIDF) dan Public Mutual Islamic Equity Fund (PIEF)

So setelah tiga bulan bersama Public Mutual, nilai dana adalah RM9,624.22 iaitu penurunan sebanyak 3.76% ataupun RM376. Anyway saya target untuk "simpan" dalam unit trust Public Mutual ini sehingga 5 tahun ataupun apabila return sudah mencecah 50% iaitu keuntungan, yang mana lebih awal. Ataupun kalau keadaan lebih baik maybe boleh tambah lagi. Kita tengok le macam mana nanti.

Pelaburan dalam unit trust ialah jangka masa panjang.

Anyway kat atas ini adalah performance bagi kedua-dua dana. Actually penurunan dana adalah kurang daripada 3.76% kerana apabila kita masuk "upfront fee" sebanyak 3% bagi komisen untuk unit trust agent dan juga keuntungan syarikat. Penurunan adalah kurang 1%.

 

32 comments:

Misz-ella said...

Yang saya masuk, sume untung ber percent-percent. hihi ..

Myvitrd said...

aku punya pon belum ada untung.. baru balik modal bro.. sikit n pelan2 kayoh bro

blog-tips-kurus said...

saye masuk OSK dulu. ejen FBI saye dah merantau ke selatan & sukar dihubungi. u rase elok tutup terus OSK tu ke atau invest je yg baru dengan Public ni? tq.. :-)

Sharinginfoz said...

blog-tips-kurus: kalau performance OK rasanya tak perlu tutup, anyway kebanyakkan unit trust company menang award tapi yang penting kena tengok consistency yalah kalau setahun dapat return 30% then tahun berikutnya rugi 20% tak seronok juga kan? Buat perbandingan maybe boleh check Personal Money magazine

Nik Zulkhairi said...

time sekarang agak kurang sesuai samada utk menilai return atau pun nak jual balik unit2 tu. tgu lg 2-3 bulan, ok sikit la kot. paling untung jual time raya cina itu hari.

Fiza Rahman said...

Untung ker klo masuk unit trust nih. Rasa mcm nak amik, tapi tak tau bila ^_^

Unknown said...

unit trust mmg utk long-term... klu kurang setahun tu mmg kena byk2 sabo...

Murni Alfathunnisa said...

kita punya cimb islamic dali equity...baru ada sikit je untung nya..dah 3thn invest..itupun tahun pertama, kedua..tak ada apa jugak pun..huhu

public mutual dengarnya yg paling top kan...

JMR said...

yeah..blog ni dh macam blog envestment bro..good2..leh tmbh ilmu..

Unknown said...

info yang berguna.....

MrJocko said...

Nik - kalu nak tau firther psal Public Mutual ni pun, bleh tanya aku, FREE OF CHARGE

lieynanilaz said...

aku masuk pcif...dah nak masuk 3 tahun tapi x pasti untung ke dak..x arif sangat...hehehe...

eelobor said...

pening jer kawan bab2 nih....

Geng Borak said...

kid tak pernah masuk pun unit trust saham2 invest nih.. huhuhu
Sebab Trafik Blog Aku Naik!

Miecyber said...

Unit trust untung untuk pelaburan jangka masa lama pada pendapat saya...


Robot halus

hazman aka species1980 said...

hmmm.... ade gak masuk public mutual n cimb wealth skit.... bro nie rajin jugak ye bab2x pelaburan nie

Relevan said...

Nanti nak p EPF..

azzey said...

yg penting kita mesti faham betul2 jenis pelaburan yg kita ambil..

klik HB

amirah said...

ooo..potong fee dia..dulu ada akaun..dah lupa apa khabar berita..hehe

how to Invest said...

You really need to be in these things for the long term. It has been 8 months and the economy is not the strongest at the moment but stay with it and good luck for the future

Ariff Shah said...

public bank rasanya ok je. simpan je. .

zam said...

Public mutual terbaek....ramai lg yg x tak tau kelebihanya...4 bulan aku jd agent...alhamdullilah... Dpt membantu org ramai....

publicmutual4all said...

alhamdulillah, tahniah kepada sesiapa yg telah mengambil langkah awal dgn menyimpan sambil melabur dalam unit trust public mutual. adalah perlu di ingatkan bahawa ini pelaburan untuk sederhana dan jangka panjang, lagi lama anda menyimpan dan melabur lagi byk untung nye. alhamdulillah saya dah 2 tahun memasuki unit trust public mutual nie melalui KWSP telah mendapat 15% + keuntungan tahun lalu... dan sekarang saya juga menjadi agen untuk public mutual, kepada sesiapa yang berminat menyimpan sambil melabur dalam unit trust public mutual boleh la mengunjungi blog saya, http://publicmutual4uall.blogspot.com/2012/02/compounding-interest.html atau telefon saya di talian 019-3255928 fazlina untuk keterangan lanjut,... jgn risau saya akan membimbing dan menjaga simpanan anda supaya anda mencapai objektif anda di public mutual unit trust...

publicmutual4all said...

jom invest daripada kwsp cuma bagi 6% dividend in 2011 (currently the highest dividend) baik doublekan atau maksimumkan simpanan kwsp anda dengan melabur dalam unit trust... lagi pon ikut syariah.. islamic fund... yg insyaallah boleh bagi 10-20% dan ada yang lebih lagi dividend nyer....

untuk pengetahuan semua saya pon ada masuk... dan jgn x percaya yg dividen yg saya dapat untuk tahun 2011 ialah 15.5%... so uols tunggu apa lagi.... jom la melabur.... bkn guna cash pon... guna wang kita yg ada kat kwsp jer.... follow akaun satu.. paper boleh sms/ call saya 019-3255928 fazlina

Anonymous said...

hmm, bgs jgk kan.. jgn aspek masuk PM ni utk dpt dividen yg tinggi2 tkt nanti kecewa, tp utk long term utk double triple kita nyer epf.. medium to long term dgn purata div 10-15% selepas 3 thn, if dpt lbh pada tu satu bonus.. jgn meramal, tp base on track record PM mmg the best..

Unknown said...

Salam just nak share saya ada buat jugak public mutual ni tapi satu haram pun x tau sebab serahkan sume kat consultant saya. Sekali masuk tahun kedua profit almost 35% mencanak gila terkujut so selamba terus buat loan 50k tapi kene hold dulu cz consultant cakap market x bagus dekat dua bulan die call balik cakap masukkan cash aku pon buh sume sekarang ni alhamdulillah cash investment dh profit 14% belum sampai setahun lagi. Yang bestnye tiap tiga bulan die ngadap aku update investment mula2 ingat die ni consultant yang saja nak buat kerja sebab menganggur... Tapi bila aku kenal lama rupanya dia ni bekas eksekutif di sebuah badan berkanun & yang bestnya reason dia brenti sebab x suka dikongkong.. Katanya strategi die buat profit camtu die selalu buat pe nth switching kot... Aku just recoment kt korang kalau ada yang perlukan khidmat die just call dia 017-5441290 die area kl &selangor sory terpromote just excited die dah tolong aku buat profit banyak so aku pon nk tolong dia balik... Salam

Unknown said...

Sy nk jd agen pblic mutual.mcmn?

sugeng thalu said...

Saya masuk pidf 22000 okt 2010..hingga okt 2014 selepas 4 tahun..dah ada rm38500..keuntungan 66.7%@16.6%/year..alhamdulillah.

Adrian Yew (Bsc Biology UKM) 017-4001313 said...

Saya agent dekat pulau pinang, boleh call saya 017-4001313. Terima kasih

asyraf khairuddin said...

call sy asyraf khairuddin 012-6651700

Jas Elegant said...

Sharing yang bagus to blog owner. Saya adalah Unit Trust Consultant (UTC) – agen unit trust investment untuk Public Mutual & berlokasi di Johor Bahru. Bagi sesiapa yang berminat melabur dalam Unit Trust, boleh lah juga hubungi saya melalui mobile atau email. Jika hanya ingin mengemukakan soalan, anda juga dialu-alukan. Terima kasih.
.
Jas
Unit Trust Consultant / Perunding Unit Amanah
Co: Public Mutual Berhad (wholly-owned subsidiary of Public Bank Berhad)
T: +6017-7055 381
E: jas.elegant@gmail.com
W: http://www.facebook.com/investment.unittrust

Hot Mummy tiNie said...

Jika berminat boleh call saya adalah agen Unit Trust Consultant(UTC) agen unit trust investment untuk Public Mutual yang berlokasi di Putrajaya - Selangor. call / ws saya h/p:0163405401 (Tinie)