Pages

Saturday, April 9, 2011

Pertanyaan @FAQ Mengenai Saham Bank Rakyat 2011

Saya dah jadi ahli Bank Rakyat dengan membeli sahamnya. By the way, maybe ramai yang mempunyai pertanyaan @soalan mengenai saham Bank Rakyat ni. So kat sini saya letak beberapa FAQs yang diambil di dalam facebook @Bank Rakyat.
Dah boleh mohon ke saham Bank Rakyat?
  • Memang dah boleh pun, so apa lagi pemohon hendaklah hadir sendiri ke cawangan berdekatan dengan mengisi borang permohonan. Mengikut pengalaman saya, staff Bank Rakyat suruh buat salinan kad pengenalan sebanyak 3 walaupun yang guna hanyalah satu sebab, salinan perlu bagi yang baru nak buka buku akaun yang mana minimum savings account adalah RM20
Berapa had penambahan saham?
  • RM500 sahaja tapi kalau nak lebih kenalah isi borang permohonan yang lain dan diserahkan kepada staff Bank Rakyat dan permohonan akan diteliti untuk kelulusan ahli lembaga pengarah
Kalau dah beli saham, ada sijil atau buku akaun ke?
  • Pelanggan hanya diberikan resit, so tiada sijil ataupun buku. Nak semak keahlian boleh telefon 1-300-88-12265
Waktu operasi Bank Rakyat?
  • Isnin hingga Khamis
    • 9.00 pagi hingga 5.00 petang

  • Hari Jumaat
    • 9.00 pagi hingga 12.45 tengahari
    • 2.30 petang hingga 5.15 petang
Syarat permohonan saham Bank Rakyat?
  • Individu
    • 18 tahun ke atas
    • Bumiputera beragama Islam dan bukan beragama Islam
    • Bukan Bumiputera beragama Islam
    • Tidak muflis
    • Tiada tindakan mahkamah
    • Tidak pernah disingkir dari menjadi anggota koperasi

  • Koperasi
    • Semua koperasi yang berdaftar di bawah Akta Koperasi 1993

Tarikh tutup permohonan?
  • Buat masa ini tiada tarikh tutup permohonan kepada anggota baru / tambahan tertakluk kepada jumlah dana yang ditawarkan

Macam mana nak tahu saya dalam senarai menunggu "waiting list"?
  • Boleh semak dengan tele-Rakyat di talian 1-300-88-12265 atau menghubungi Jabatan Pengurusan Keanggotaan (call tele-Rakyat, minta le nombor telefon ya)

Kalau dah beli saham, boleh jual bila-bila masa ke?
  • Boleh tetapi proses untuk penjualan mengambil masa lebih kurang 2 atau 3 bulan. Bagi yang masih ada pinjaman, kena tunggu sehingga pinjaman selesai



Begitulah sedikit information @maklumat mengenai saham Bank Rakyat 2011. Selamat melabur.





35 comments:

eelobor said...

dah nak pegi itu hari....tapi ramai orang ler. nak tengok minggu depan lak. dapat 500 pun jadi ler...

Unknown said...

wah, bang Nik jdi Duta bank rakyat ek..hihi

Relevan said...

Bagus bank Rakyat !

Financial Prudence said...

Dah lama saya ternanti-nanti saham Bank Rakyat nih...

Unknown said...

tak kan la RM500 jer...
berapa sangat bole untung setahun?
sori la bukan nk persoal mungkin aku tak dapat maklumat tepat. kalu boleh tuan tanah terangkan skit ape kelebihan saham nie utk sama kita share. TQ

faiz said...

mintak2 lambat lagila dana dia habis..

Geng Borak said...

rm500 starting atau leh tambah bulan2 pastu?

Fikri Rais said...

sebaiknya datang awal ke cawangan, semalam kul 3 dah abis no giliran..

Usop Wilcha said...

Minggu depan nak pergi Bank Rakyatlah...


Manusia jadi komoditi

mamai said...

entah apa dah jadi ngan saam bank raktyaat aku tu

Anonymous said...

nice info..follow u :))

ardinihumaira said...

bestnye sape2 dah dapat. dni tak sempat pegi.. busy betul minggu lepas uhu

Anonymous said...

Alhamdulillah... baru balik dari bank... kat chukai tak ramai org sgt... just sharing info.. kalau nk tmbh lebih dari rm500 tu... kena isi borang dan htr ke HQ.. so ptg ni iA nk postkan... cuba jelah kalau ada rezeki.. tak cube mana tau kan ;)

Myvitrd said...

Syarat permohonan saham Bank Rakyat?
Individu
- 18 tahun ke atas
- Bumiputera beragama Islam dan bukan beragama Islam
- Bukan Bumiputera beragama Islam
- Tidak muflis
- Tiada tindakan mahkamah
- Tidak pernah disingkir dari menjadi anggota koperasi

Persoalan : hari tu kawan saya india nak buat kenapa bank kata hanya untuk bumiputera sahaja.. sapa yang silap ni?

Sharinginfoz said...

myvitrd: tapi kalau bukan bumiputera mesti yang beragama Islam, by the way, salah explanation daripada BR bila cakap bukan bumiputera tak boleh pohon

iera said...

salam,
just nak bagitau pengalaman.

minggu lepas gi beli share RM500 tu (top up share sebenarnya sbb mmg dah jadi anggota koperasi bank rakyat pun, hehehe...), pastu isi skali borang waiting list utk tambahan saham tu.

baru jap tadi call tele-rakyat (03-21179200) utk check sama ada nama saya dah masuk dlm waiting list ke belum. tup-tup, dah ada dalam list, hehe...cepat betul bank rakyat update wpun kakak customer service bank rakyat tu kata rasanya nama belum ada lagi sebab baru sangat submit borang waiting list tu.

harap2 permohonan nak tambah saham tu diluluskan le :D :D

bank rakyat, saya mesti pilih! :)

ottomanGROUP said...

adakah saham bank rakyat tersebut patuh syariah ?

si kacak said...

cara pembahagian untung akan masuk dalam akaun bank atau ditambah dalam unit pelabur ?

Sharinginfoz said...

ottomanGroup: Memang patuh shariah dan aktiviti BR mengikut lunas-lunas Islam sebab itu dulu sebelum 100% shariah saya tak masuk saham BR

si kacak: keuntungan pelaburan @dividen akan dimasukkan ke dalam akaun bank, sebab itu kena ada akaun

Umimans said...

Salam,
Saya baru call cawangan BR, mereka kata saham BR masih ada untuk dibeli.

Anonymous said...

dah lambat sgt nie...tapi nak tanya jugak..lau kita dulu wat loan..otomatik 500 jadi saham bank rakyat.lau skangg kita tambah lagi...pas tu nak jual boleh ker?(untuk 500 yang kali ke dua)

Unknown said...

Kenapa lambat sgt nk dpt kembali duit
jual saham

Unknown said...

Sesiapa yang berminat untuk menjual saham bank rakyat boleh email kepada saya di phefit3@gmail.com...bayaran akan dibuat on the spot di bank sebaik sahaja selesai proses pemindahan..

Unknown said...

Agak2, tahun nie, BANK RAKYAT buka tak untuk pembelian tambahan SAHAM

Unknown said...

Sesiapa yang berminat untuk menjual saham bank rakyat boleh email kepada saya di phefit3@gmail.com...bayaran akan dibuat on the spot di bank sebaik sahaja selesai proses pemindahan..

Unknown said...

Saya nk jual tuan...

Unknown said...

Saya buat permohonan jual saham Bank Rakyat pada 14 April 2017.
Tapi sehingga hari ini, 14 Julai 2017, masih belum ada apa-apa maklum balas. Janjinya paling lewat 3 bulan. Hari ini cukup 3 bulan. Masih tiada apa-apa. Bila saya ke cawangan untuk bertanya, pegawai di kaunter nombor tanya sama ada dah terima surat. Bila saya kata tiada, dia kata tunggu surat. Kini sudah 3 bulan. Adakah saya perlu tunggu 3 bulan lagi? Kalau tiada keperluan, saya tidak berusaha untuk jual saham ni.

Unknown said...

Jual kat saye je..on the spot sy bg cash

akuenot said...

Salam tuan..sy nak jual saham sy..pls contact sy..wasap 0178603008..tq

Unknown said...

Salam saya pun nak jual saham saya.. whatsapp saya 0122514843 terima kasih.

Suraya Sulaiman said...

Salam saya pun nak jual saham saya ...whatapss saya 018-2264819

eyffa said...

sy pun nk jual saham saya.whatsapp 0186636545

Unknown said...

Salam saya pun nak jual saham saya
Whatapps saya di 0138086394

FUD AHMAD said...

Saya nak jual saham saya...whtsapp saya ye.013 295 4670.

Suraya Sulaiman said...

Salam. Saya berminat membeli saham bank rakyat. Kepada sesiapa yang ingin menjual sila whatapps 0182264819. Area Selangor sahaja.