Pages

Thursday, April 21, 2011

Harga Emas Tertinggi Lebih USD1,500 Per Auns: 21 April 2011

credit: kitco

Mengikut thestar, harga emas berada pada tahap tertinggi dalam sejarah hari ini (21 April 2011) @USD1,505.70 (RM4,547.21) per auns ataupun RM146.21 per gram. Kenaikan ini adalah disebabkan antara lain amaran mengenai hutang negara Amerika dan risiko inflasi terutamanya dari negara China dan India.

Emas adalah komoditi yang baik bagi melindung nilai (hedge) daripada inflasi dan ketidakpastian. From 2001 hingga sekarang, harga emas sudah naik 6 kali ganda. Maknanya kalau kita beli emas 10 tahun yang lepas, dengan harga RM1,000 sekarang ini nilainya sudah mencecah RM6,000.

Apa-apa pun kepada yang berminat untuk beli emas untuk pelaburan, fahamilah betul-betul dan pilihlah jenis emas yang sesuai dengan mengetahui risiko sebab dalam market pelbagai instrumen ada, barang kemas, syiling emas, akaun emas, jongkong emas dan macam-macam lagi.

6 comments:

DKosongLapan said...

alahhaiiii....makin membaghe jiwe nak melabor emas niii

KiD said...

baru2 ni peniaga emas kat klate mengeluh sebab takde pembeli.. huhuhu
Nak Makan Chicken Chop?

faiz said...

tggi btol harga emas sekarang..rugi xbeli dulu..

Lin Azlina said...

emas ni mmg untung klao melabur..naik jer...

azzey said...

Mmg tinggi tu....

klik HB

Lagenda said...

naik lg yek..alhamdulillah