Pages

Friday, April 8, 2011

Macam Mana Nak Kira Pembahagian Harta: Kalkulator Faraid

Salam dan selamat sejahtera semua. Hari ini adalah hari Jumaat so saya nak share mengenai pembahagian harta mengikut Islam @faraid. Saya jumpa maklumat ini di Sistem Maklumat Faraid melalui tuliswasiat.com.

Jom kita tengok kalkulator Faraid, sebagai contoh, seorang suami meninggal dunia dan meninggalkan:
  • Seorang isteri
  • Seorang anak lelaki
  • Seorang anak perempuan
  • Seorang ibu
  • Seorang bapa
  • Seorang saudara lelaki kandung (yang ni saya rasa adik-beradik lelaki simati)
  • Seorang saudara perempuan kandung (yang ni saya rasa adik-beradik perempuan simati)

Setelah memasukkan semua maklumat di atas di dalam kalkulator Faraid, maka inilah keputusan @jumlah pembahagian harta:
  • Isteri: 1/8
  • Bapa: 1/6
  • Ibu: 1/6
  • Anak perempuan: 13/72
  • Anak lelaki: 13/36
So let say kalau harta simati adalah sebanyak RM100,000 jumlah pembahagian harta bagi yang layak adalah:
  • Isteri: RM12,500
  • Bapa: RM16,667
  • Ibu: RM16,667
  • Anak perempuan: RM18,056
  • Anak lelaki: RM36,111
Nota: Disebabkan pembundaran, jumlah semuanya adalah RM100,001

Tapi kalau saya tak silap, kalau mereka semua kat atas tu bersetuju untuk bagi sama-rata pun boleh, ataupun kalau ibu dan bapa nak bagi bahagian mereka kepada isteri dan anak-anak simati pun boleh.

22 comments:

faiz said...

sekarang ni semua dah senangkan..pyhla lepas ni pergaduhan keluarga lagi psl harta ni..

perondajaketbiru74 said...

tq share info...

Dawa said...

bagus la kalkulator ni. smoga org yg buat aplikasi ni diberi pahala dan ganjaran oleh Allah

Lin Azlina said...

bagusla ada kalkulator ni..thanks for sharing...

Noriz said...

dijauhkan la dari berebut harta ni kan... kesian si mati tak tenang kat sana :(

sahromnasrudin said...

harta pun takde huhuhhhh

amirah said...

kalau takde isu cthnya harta sepencarian, rasanya faraid amat mudah..

eelobor said...

dah register ngan amanah raya bro?

velasrizal said...

bagus de kakeleter ni

KiD said...

bagus info nih.. semoga semuanya dipermudahkan..
Berita Gembira | Aku naik Pelamin Lagi

toyolkiut said...

TK pun sdang blaja bgaimana nk praktikkn faraid ni, wlau xde harta sbnyk mana pun..
terima kasih, info yg jelas dan menarik..

Miecyber said...

Panduan berguna...Makasih sob

Teksi berkuasa elektrik di Jepun

DKosongLapan said...

bagoih ni...senang kite nak kighe..... seeloknye sebelom ape2 berlaku...baut dulu wasiat...takde le nanti.....sampei bergadoh2....

azzey said...

Gud info...

klik HB

relevan said...

tq Nik ..info

ainhany said...

bgusnya ada perkhdmatan ini....dapat jadi rujukan. temekasih share yer..

ada kursus faraid kat masjid negara minggu ni anjuran kopersi muslimin dan lain2 kursus sepertinya n boleh rujuk di majalah anis. walluhuaklam

Ietams said...

singgah sini..
tq for sharing..
bagus info ni

Lagenda said...

wah..jaman skrg ni, mudah je nak kira faraid yek. Siap kalkulator pengiraan dah ni!

Tak payah pening2 nnt

Nur Liyana said...

tue la..skrg dah ada kalkulator pengiraan..bagus2....
tadi tgk kat nasi lemak kopi o..ada cerita pasal buku wasiat si mati..ada juga pasal faraid...hihih

tnks!!!

otteck45 said...

pelbagai kemudahan dah ada, tunggu nak laksanakan ja.. :)

Anonymous said...

thanks for sharing...sangat bagus..memudahkan...(^_^)

From : CY

is said...

Wasiat hanya untuk bukan waris, maximum 1/3 daripada harta. Kalau nk bg pd waris bole guna kaedah hibah (hadiah) tp masih perlu kpd saksi dan krredhaan waris, wallahua'lam.