Pages

Wednesday, April 27, 2011

Hutang Lebih 50% Daripada Gaji

Betul ke 50% daripada pendapatan isi rumah digunakan untuk tujuan pembayaran hutang? Hutang ini meliputi, rumah, kenderaan (kereta, motosikal, etc), kad kredit, hutang peribadi dan macam-macam lagi.

Itulah realiti pendedahan oleh Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) mengikut laporan The Star. Sebaik-baiknya ianya kurang daripada 1/3 or 33%.

Jom kita ambil kalkulator dan cuba kira berapa peratuskah hutang kita. Just ambil nilai bayaran hutang bulanan bahagi dengan pendapatan bulanan. Sebagai contoh jumlah bayran hutang ialah RM2,000 dan gaji adalah RM3,000, so ratio ialah 67%.

Saya dah kira ianya berada di bawah 30%, so macam mana pula dengan anda?

20 comments:

eiela said...

setakat nih hutang belajar je ada,,pulun gak nak membayar nih. hope dpt settle cepat, tak baik berhutang lama-lama dah tuh tanggungjawab pemiutang. huhu =)

Faisya said...

pendapatan gantung diri! erkkkk!! sebab perbelanjaan sgt besar, lg2 byr bulanan taska sebulan cecah rm700++

Miecyber said...

Saya tidak suka berhutang tetapi terpaksa..

Makanan terlarang

mrsid said...

aku rasa aku lebih gak kot

Iza said...

Assalam..
Mmg lebih utang la...mcm2 utang...

Siti Rahmah Kamarudin said...

kurang dari 30%. Ini pun rasa macam banyak je berhutang...berpada2 dalam membuat hutang contohnya kad kredit pakai bila perlu aja.

slalunya akan mengelak untuk berhutang dan beli barang secara tunai.

amirah said...

rasa mcm x snggup nak kira...hahaha...macamana pun masih ada lebihan dan boleh tmpung tabungan insyaAllah..ngeee

Myvitrd said...

aku tak mau kira bro.. takut.. hutang banyak.. hehehe

Ardini Humaira said...

dni ado hutang ptptn hehe

Lagenda said...

hahahaha..mak pun sama mcm 2-3 kwn2 kita tu ha.

xmo kira!! Takuttttt...

eelobor said...

huhuhu, gaji kawan kalau tolak2 tak de pe pun yang tinggal....

faiz said...

skit ye hutang bro..bwh 30%..

Geng Borak said...

gaji den ciput aje... camner nak bayar hutang nih? huhuhu

LiFe KaMi said...

hampir 50 juga bro..huhu
skang ni kehendak melebih keperluan, tu yg masalahnya..

Anonymous said...

disebabkan saya masih belajar..hutang ptptn je ade..hehe.

Nik Zulkhairi said...

utang kad kredit, utang feveret rakyat malaysia.

am_yus said...

Tapi perlu ingat, hutang ni macam kolestrol (amende le lu ni..)...ada yg baik ada yang bad... kalau yang baik tu apa salahnya.... yang penting manage wisely....sebab on paper hutang aku 100% dari gaji aku.. hu..hu..

Mohd Aslam said...

jgn biarkan diri terperangkap dalam rat race....huhuh..

Relevan said...

Suka minjam itu lah jadinya..

Azlina said...

hutang keter..hutang ptptn...