Pages

Wednesday, June 15, 2011

Generasi Y dan Kerjaya

Generasi Y adalah seseorang yang lahir selepas tahun 1980. Ramai yang memperkatakan mengenai generai Y kerana jumlahnya sekarang melebihi 40% daripada penduduk Malaysia dan memberi impak yang besar kepada negara.

Mengikut article yang ditulis dalam The Star baru-baru ini, mereka yang baru sahaja graduate, sangat demanding, mempersoalkan kuasa boss mereka, of course celik IT dan mengharapkan pekerjaan dapat menyesuaikan dengan peribadi mereka.

Antara benda-benda yang mereka demand adalah masa bekerja yang flexible dan ganjaran yang bermacam-macam. Maybe disebabkan oleh kehendak mereka selalunya dipenuhi oleh ibu-bapa. Mereka juga selalu tukar-tukar pekerjaan @job hopper.

Yang kelakarnya, ada juga yang hantar resume untuk minta kerja mengepilkan bersama gambar di dalam bilik tidur yang tak sepatutnya, maybe dah biasa share gambar-gambar macam tu dalam laman sosial.

Gaji pun nak tinggi kan, kalau setakat RM1,800 memang tak cukup, maklumlah kena bayar pinjaman pelajaran @PTPTN, RM150 sebulan, kereta, petrol dan parking lebih kurang RM1,000 then sea bilik RM300.

Anyway tak semua benda yang kurang baik mengenai generasi Y, mereka sangat celik IT dan mudah untuk mencari maklumat, berdaya saing, sangat multi-tasking dan banyak idea.

Apa kata yang generasi Y atau generasi X (lahir 1960s hingga 1980) ataupun baby boomers (lahir 1946-1964) share mengenai isu generasi Y. Untuk membaca perbezaan generasi ini boleh check kat cpep.

8 comments:

Unknown said...

mcm2 generasi ada skang ek..

Geng Borak said...

aku generasi Y.. hehehe.. sekrang generasi dah berumur bawah 31 tahun.. mmg belia membangunkan negara laa.. ramai yang bekerja.. :)
Internet dengan Kelajuan Tinggi DI SINI..!!

sahromnasrudin said...

sy generasi Y ke??? huhuhhhh

ENCIK TIKUS said...

oh maknanya saya nie generasi y lah ehh ? quite interesting..

babybugmum said...

sy pon generasi Y laaaaaaa..hehe

Eliss said...

me tergolong generasi y rupanya.. me rasa nak tukar kerja jugak, sebab bosan jugak di takuk lama kan. nak jugak merasa jadi bos :p

Fiza Rahman said...

Ada mcm² generasi rupanya. Nasib saya tak tergolong dlm generasi y ☺☺

Meck said...

baru tau ada generasi2. tapi betul la..generasi Y skg byk yang bijak2..mmg demanding sikit.aku generasi Y jgk tp aku takla bijak haha