Pages

Thursday, March 3, 2011

Dividen Pertama Amanah Hartanah Bumiputera (AHB) Bulan April 2011

Update:

Tak sangka ya setelah Amanah Hartanah Bumiputera (AHB) dilancarkan hujung bulan November 2010, lebih daripada 95% out of dana RM1 bilion telah dilanggan dan ianya akan ditingkatkan kepada RM1.5 bilion sebelum akhir tahun ini.

Mengikut The Star, dividen akan dibayar dua kali setahun pada bulan April dan Oktober. So dividen pertama bakal dinikmati kepada pelabur-pelabur pada bulan April nanti. So nantikan. Kalau tak silap jumlah dividen yang dijangka ialah 6% setahun (3% setiap kali declare). Walaupun ianya tidak dapat menandingi dividen from Bank Rakyat@15%. Ianya lebih tinggi daripada KWSP@5.8% dan juga Tabung Haji@5.5%.

Yang penting pelaburan dalam AHB ini berlandaskan syariah.

16 comments:

faiz said...

asalkan terjamin halal..

Myvitrd said...

wah memang terasa rugi pulak tak ambil peluang ni.. tapi disebabkan sekarang duit takcukup nak melabur.. so tunggulah dulu kalau ada duit terlebih nanti.. nak juga test 2 lot.. hehehe

sahromnasrudin said...

wah!!! untungla sape yg dah melabur kan

Unknown said...

thanks for the info... alahmdulillah sya dah buka AHB ni...tpi sket jek... nak tumpang copy yer...mekasih

Farra Da Smiley said...

rezeki jugak tu dr letak duit bawah bantal tade pulangan eheh

iza said...

As salam..
Wahh, tak sabar nak menanti rezeki ni..hari tu ada tanya kerani bank, dia kata mungkin bulan 6 dan 12, nampaknya lebih awal rupanya.
Thanks atas info.saya melabur dlm AHB pun sbb baca kat blog ni la...

*∽ IZAN ∽* said...

menarik gak tuu.. bila la nak melabur nii uhuhuhu

eelobor said...

duit gaji cukup2 makan jer...x de lebih nak melabur macam bro... huhuhu

Murni Alfathunnisa said...

untung orang yang dah melabur awal kan...rasa2 macam nak jugak..tapi bertangguh-tangguh..ada je expenses nak kena keluar..tak sempat la nak masuk AHB...huhuhuhu

Anonymous said...

Faiz @ March 3, 2011 10:09am :

Jangan setakat berpuas hati apabila dicop HALAL, sdr. Apabila hendak membuat sesuatu keputusan melabur langkah utama dan pertama ialah membuat kajian terperinci dan dapatkan maklumat yang cukup. Jika tidak, ianya tiada beza dengan berjudi, sdr. Badan2 yang menghukum sesuatu pelaburan itu halal/haram pun kita kena fikir2kan kedudukan individu2 yang menganggotainya, adakah mereka ini bebas membuat keputusan yang mana hanya betul2 berdasarkan hukum2 sah syariah ataupun dikehendaki menurut kehendak "paymaster" mereka.
Kehidupan itu memang banyak susahnya. Tetapi apabila hidup dengan kebodohan, lagi teruklah susah yang akan dialami.

Anonymous said...

tuan anonymus @ march 8,2011 5:57PM

Mmg betul ape yg tuan ckp. Tapi tuan jgn lemahkan semangat org yg nak melabur. Dah pelaburan itu disahkan berlandaskan syariah. Itu dah cukup bagus sbb dah ade 'org' yg ckp mcm tu. Ttg layak ke tidak org tu, org tersebut yg bertanggugjawab. Sbb klu org tu xlayak, kenapa berani nak sahkan pelaburan ini berlandaskan syariah ke tdk. Klu tuan rasa was2 nak melabur, jgn melabur. Itu je..Jgn kite berani nak kata seseorg itu layak ke tidak menilai ttg HALAL HARAM. Kite kena tgk diri sendiri dulu sebelum mengata org..cthlah..solat subuh bgn ke tidak & di awal waktu ke tidak sebelum kata org itu xlayak. Klu kite betul2 perfect, then baru boleh menilai org lain.

Anonymous said...

soal haram ataupon halal penting buat kita umat islam..untuk panduan semua..rujuklah kpd mereka2yang berkelayakan...
melabur biarlah untuk kejalan yang hakiki...
bila dah untung jgn lupa zakat/amal jariah/tunai haji.....
peace untuk semua!!!!!

Azlina said...

melabur yang basic jer sebab nak tahu dividen caner...

Anonymous said...

boleh rujuk suruhanjaya sekuriti malaysia untuk senarai pelaburan yg syariah compliant. amanah hartanah bumiputra listed as syariah compliant. http://www.sc.com.my/eng/html/icm/sas/sc_syariahcompliant_101126.pdf

SITI HAJAR said...

SY PUN MASUK AHB

Unknown said...

rasanya, dividen ni "kurang" dari tabung haji sebab dividen tabung haji selepas ditolak zakat 2.5 %.