Pages

Wednesday, April 14, 2010

Tension Betul: Apasal Ni

Ni pasal kes pembuangan bayi. Tak tahu apa nak cakap. Ni kali kedua saya menulis mengenai kisah ni. Biarlah orang cakap tak ada modal ke apa ke. Yang penting saya nak luahkan apa yang saya rasa.

Di manakah silapnya orang kita ni? Sanggup buang bayi, rasanya tak salah kalau saya cakap maybe disebabkan anak yang dilahirkan tu adalah kerana si lelaki dan si perempuan tu tak nikah lagi. Asyik dengan citer yang sama aja. Anda boleh google tengok berapa ramai anak luar nikah dilahirkan setiap jam di Malaysia.

Rasanya kena ambil pendekatan yang lebih comprehensive, i.e. elakkan pergaulan tanpa batasan di peringkat awal. Tak perlulah kita salahkan lelaki atau pihak perempuan. Bak kata pepatah, bertepuk sebelah tangan tak jadi.

Satu lagi kesalahan "berzina" ni mesti kena hukuman lebih berat bukan hanya dengan mengenakan denda pas tu lepas aja. Di samping itu, didikan mengenai ilmu agama perlu diterapkan diperingkat muda lagi.

Jangan kita pandang sebelah mata aja perkara ini kerana, kelak kita tak nak anak-anak yang lahir secara "luar nikah" ini menghadapi masalah dan tak nak perkara yang sama berlaku pada mereka disebabkan kekurangan kasih sayang.

Tahniah kepada pusat yang memberi perlindungan kepada mereka ini sebab ada dikalangan mak bapa rasa malu untuk menjaga anak mereka. Sama-sama le kita memainkan peranan untuk mengelakkan perkara ini menular dengan lebih parah lagi.

10 comments:

maslinamansor said...

Mas pun tension pasal benda2 nie...

Sakit hati bila tengok bayi yang mati dalam keadaan tragis....

Dimanakah naluri seorang manusia...?

Amirul Faiz Abd. Razak said...

Ya Allah, ampunkan kami semua.. Ameenn..

kanip mito san said...

xtau nak cakap pe lg

Ju@Lucky^Mummy said...

dah buat salah.. tambah lagi salah...
Aduhai...
Kesian kt baby2 tu.. naper yek.. perangai ngalahkan binatang..!!!

gerammm sgt!!

zida said...

tau tak pe kan. saya pun dah buat entry pasal ni hari tu, tup2 kelmarin ada lagi. Tak habis2 cerita pasal ni. Tak faham betul dengan bangsa kita ni. Astaghfirullah.

arekymz membuyau said...

betol2..
trok btol..
kalo reti nak jage xpe..
ni mase buat x terpikir pulak..
budus btol..

ardinihumaira said...

kembali ke landasan Islam.. tentu semua ni tak terjadi.. diorang asyik nak ikut nafsu je huhu

mamai said...

makin dihalang makin menjadi tak tahu mana salahnya

nuRuLain_zAiNi said...

makin nk kita banteras..
makin menjadi2 plak rasenye

icee-yah said...

ula..bby macam ape je kena buang...sedih betol..