Pages

Sunday, April 4, 2010

Semua Benda Mahal..... Boleh Survive Ke????

Hmmm, sekarang ni semua barang naik kan... Tak kisah le barangan makanan ke, minuman ke.. pengangkutan ke, tempat tinggal ke.... macam-macam le...Benda ni memang tak boleh dielakkan.... So apa yang boleh dilakukan untuk menghadapi zaman serba mahal ni????
  • So rancanglah perbelanjaan anda.... Hmmm orang cakap kalau tak merancang ni macam kita merancang untuk gagal le... apa-apa pun, kita bukan main beli aja barang-barang... contohnya, kalau kita pi kat pasar ke, supermarket ke, kita kena tahu apa yang kita nak beli... bolehlah tulis benda yang kita nak beli...

  • Bawa bekal pi sekolah ataupun kat tempat kerja.. Hmmmm yang ni tak sure le boleh buat ke tak sebab biasalah malu le.. mana le ada orang buat kan.... alah.... RM2.00 aja belanja sarapan.. takkan nak bawa bekal kot.. itulah antara alasan-alasan yang diberi...

  • Apa kata kalau anda merokok tu, cuba sebaik yang mungkin untuk berhenti.. baik untuk kesihatan dan baik juga untuk kewangan anda....

  • Hmmmm, cubalah kongsi kereta dengan kawan bila ke pejabat... boleh mengurangkan pencemaran alam sekitar kan.....

  • Belilah barang yang tak berjenama tapi kualitinya tak le teruk kan...... Sebab tak ada le sangat beza, mahal sebab jenama, yalah asyik iklan aja.. so kosnya di pass kepada pembeli...

7 comments:

ezzati said...

belanja ikut keperluan...tp, kadang2 terlajak gaks..hehe

kenwooi said...

spend wisely =)

Alynn Notnot said...

gua jrg shppg. tp kalau sekali shppg, mampos~~ bole pokai! hahaha

Epul Azimi said...

aku belanje sehari mkn rm20 inggit,berbaloi...hehe

::cdot the dot:: said...

ye lo...beli barang 6 7 jek dah 2 3 ratus...aduyai, camne nak survive smpi ujung bln...

hanis aleeya said...

Kesan Inflasi.. Dalam masa beberapa tahun lagi akan stabil semula.. Insya-Allah..

(Subjek: Ekonomi)

Hee..

ila-ali said...

dah jarang makan kat luar...masaklah apa lagi. Simple2 pun dorang suke...