Pages

Saturday, April 10, 2010

Apa itu Click Fraud / Penipuan Dengan Klik

Just nak share mengenai "click fraud". Yang ni saya dapat daripada sebuah buku "Management Information Systems".

Apabila anda klik pada iklan yang di search engine ataupun website ataupun blog, pengiklan biasanya membayar bagi setiap klik yang dijana, kerana ianya sebagai potensi untuk membeli produk atau perkhidmatan yang ditawarkan oleh pengiklan.

Click fraud berlaku apabila individu ataupun program komputer membuat penipuan klik pada iklan yang dipaparkan online tanpa niat untuk mengetahui lebih lanjut mengenai iklan ataupun membuat pembelian. click farud adalah menjadi masalah besar kepada search engine dan juga website / blog yang mempunyai iklan di site mereka.

Sesetengah syarikat telah mengupah pihak ketiga (pada kebiasaannya negara yang memberi gaji yang rendah) untuk membuat penipuan tersebut bagi meningkatkan klik pada syarikat pesaing kerana lagi banyak orang klik so lagi banyaklah kos mereka.

7 comments:

Ken Wooi said...

well i think this is pretty common these days =)

Cikgu Dahlia said...

tq 4 the info :)

agree with kenwooi

TOLANIC said...

From my survey, most of the top earners are using this method. Did you guys realize, some of the average bloggers can earn more than top bloggers?

Anonymous said...

MIS tu my major course dulu..now dah lupe ;)

velasrizal said...

nak wat cmne benda ni ssh nk di kawal.. suma ni tentang etika la

mz said...

menarik sangat post ni. camne kalau kantoi..

http://aktivismuaz.blogspot.com

Priana Saputra said...

Terimakasih atas penjelasannya, baru tahu tentang click rfoud setelah bingung apa yang dikatakan teman di forum. Ternyata berbahaya juga ya..?

Priana dari "berbaktikepadaorangtua.com"