Pages

Wednesday, January 6, 2010

Patutkah Kerajaan Hapuskan Subsidi Gula????

Sekarang harga gula ialah RM1.65 satu kilo after Kerajaan naikkannya 20 sen pada 1 Januari 2009.... Walau bagaimanapun, based on current price, govt still provide subsidy of 80 sen satu kilo....

So kalau tanpa subsidi harga sepatutnya RM2.45 per kg...... Dalam The Star edisi online.., Persatuan Pengguna Pulau Pinang, menyarankan pada Kerajaan untuk menghapuskan terus subsidi gula.....

Apa pandangan anda????

9 comments:

jfook said...

Semua brg naik harga. Haizzz

Afizzat said...

Rasanya tak perlu hapuskan total 80sen subsidi 2..just buat perlahan2..sb rkyat msia nie dh biasa sgt dh dgn subsdi..nnt kalo hapus semua trus, mst gelabah, buat rusuhan sana sini..haha.2 pendapat sndiri aje la..

Of Tr@vels, 3nvironment and bl@bl@bl@ said...

perlu kurangkan subsidi untuk tujuan kesihatan tapi tau ler..Malaysia...benda komoditi naik harga..semua akan naik macam domino effect.itula problem

Eyriqazz said...

tak patut...gula ini barang keperluan...kesian kat orang miskin..masalah kencing manis or etc akan tetap berlaku walaupun harga gula dinaikkan...

Kuiz Bersama Eyriqazz@Great Teacher Onizuka

ezzati said...

asyik naik jeeee..bilala nk turun

Mybabah said...

Salam. Elok juga kerajaan tarik subsidi supaya harga gula naik. Sebenarnya selama ini gula telah lama menjadi pembunuh di Malaysia. Cuba tengok statistik orang yang menghadapi penyakit diabetes kronik yang semakin meningkat tahun demi tahun. Bagi saya harga naik 20 sen tak jadi hal kerana saya boleh kurangkan penggunaannya 40 sen. Kalau harga petrol naik, saya marah. Wallahualam.

Mr Kamikaze said...

Kurangkn gula dalam mknn dan Minuman..duit pn jimat, kesihatan pn terjamin..

Dayung Serian said...

Kerajaan patut hapuskan saja, tak perlu subsidize. Cuba kurangkan pengambilan gula dlm minuman & makanan...kalau minum teh instead of pekat, order yg nipis & tanpa/kurang gula. Rasa mmg tak sedap tapi kita nak sedap ke nak sihat?

Sharinginfoz said...

jfook: rasanya kena kurang subsidi sedikit demi sedikit....

afizzat: memang betul...


travels: hmmmm kalau macam tu benda lain tak perlu kurangkan subsidi le kalau tak ada kena mengena ngan kesihatan kan????

eyriqazz: kena tengok impak lain kan....

ezati: turun, hmm satu persoalan yang bagus,.....

mybabah: apa-apa pun harap dapat buat pendekatan yang terbaik....

kamikaze: jimat, jimar...

dayung: sebab dah biasa dapat subsidi nak kurangkan mesti rakyat terasa kan...