Pages

Sunday, December 27, 2009

Harga Rokok Naik Mulai 1 Januari 2010

Mengikut The Star, harga rokok ditetapkan pada kadar minima sebanyak 32 sen sebatang..... or bagi pack 20, harganya ialah sebanyak RM6.40 mulai Jumaat ini, 1 Januari 2010..... Harga sekotak 20 bagi rokok yang paling murah ialah RM4.80.......

So ini adalah peningkatan sebanyak RM1.60 sekotak ataupun 33%.... Kemungkinan bagi rokok yang mahal iaitu yang berharga RM9.30 tidak terjejas...

Apa-apa pun saya berpendapat dengan penetapan pada harga minima, golongan yang berpendapatan rendah atau golongan pencen ataupun golongan pelajar akan menerima tempias kerana mereka sering menghisap rokok yang murah.....

Apa-apa pun, kita semua tahu merokok membahayakan kesihatan.. Fikir-fikirkan lah.......

16 comments:

touyakaruma said...

Emmmmm boleh kuatkan azam untuk perokok berhenti merokok.

HAZWAN17 said...

pesanan penaja
tak nak!!!
dont break my heart

anN said...

hye! plz vote me kat
http://shawlsayucinta.blogspot.com/search/label/contest

no.3 ANNURAIN

mamai said...

oleh kerana pakcik tak merokok maka tiadalah terasa kesannya

Suliana said...

u x hisap rokok ke??hehe..ala, tinggi mana pun harga rokok, org tetap hisap punya la..benci!!! membazir duit je..kalau tak hisap rokok, dah tentu leh simpan duitnya..

Eyriqazz said...

bagus2...naikkan 100% pun aku setuju...

Salam dari

Roti Canai Terjah

Solehah said...

owh kasihan...
dah letak link dlm friendslist.

Naz said...

sokong 100% harga rokok dinaik kan!!

Sharinginfoz said...

touyakaruma: rasanya tak ada effect kot...

hazwan: memang tak nak..

aan: ok dah vote...

mamai: memang betul....

suliana: dah lama berhenti....

eyriqazz: hmmmm, mesti ramai yang tak setuju ni...

solehah: rasanya ok kot.. thanks...

naz: naik2, tapi masih rendah jika dibandingkan negara2 lain.. betul ke???

shuko said...

nsib baik aku xmrokok..bersih paru2 aku..hee

Sharinginfoz said...

shuko: he he he memang bagus...

akiN aMar said...

bgs2!!!klu naik 100% lg bgs..
asap rokok buat kotor pencemaran udara jer..
huhuu bagi yang berusaha utk berhenti tu bgs la...
sayangilah family anda kerna effectnya pada semua...;)

Sharinginfoz said...

akin: mesti org yang hisap rokok marah ni dengan cadangan awak...

Abbas & Rose said...

hurm... teman rase mcm x setuju la plak.. maklumlah, semakin tinggi harga rokok, semakin byklah perokok2 tegar akan mencari rokok2 alternatif (rokok seludup). ini boleh menyebabkan kerajaan hilang pendapatan hasil cukai tembakau.. so.. better rendahkan harga rokok. x der la membebankan perokok. n if klau ada sesiapa yg tak setuju n kater rokok ni merbahaya, klau bahaya, kenapa kerajaan benarkan penjualannya?? sepatutnya sekat terus. huhu... sebenarnya teman x puas ati harga rokok nih naik, tp x kesahlah... naik sampai RM50 sekotak pun x per, sebab teman isap rokok daun.. huhuhu..

Sharinginfoz said...

abbas: nak buat macamm ana cukai rokok mesti banyak.. memanglah kalau boleh benda yang tak baik tak payah le jual kan...

Anonymous said...

tak kesah naik harganya,,,,,,,,,,
sawit sebulan ada 55 tan x rm410.00 je,,,, hehehe...............