Pages

Tuesday, May 24, 2011

Sekejap Habis Sekejap Ada: Amanah Hartanah Bumiputera (AHB)

Salam dan selamat tengah hari. Ingat lagi tak semalam mengenai Amanah Hartanah Bumiputera (AHB) Habis Dilanggan? So call salah satu branches, diaorang cakap memang dah habis tapi kalau pi branch, maybe ada lagi, kot-kot ada orang jual. Alamak susahlah kalau pi cawangan, then tak ada, buang masa pula.

Diaorang cakap tak boleh check kat dalam sistem. Kena pi kat kaunter then "try and error" le, kalau transaction tu masuk maknanya ada le. So kebetulan masa pi ada le pula. OKlah, baik masuk kat AHB jika dibandingkan dengan pelaburan Mudharabah @fixed deposit (FD) yang menawarkan pembahagian keuntungan sebanyak 2.85% - 3.35% setahun.

So keluarlah duit FD yang dah matang kat bank then masuk dalam AHB @expected dividend melebihi 6.0% setahun. Yang penting ianya berlandaskan shariah.

Satu lagi duit kat FD tu untuk sementara waktu, kalau ada pelaburan yang lebih baik dengan risiko yang berpatutan boleh le dipindah.

6 comments:

Murni Alfathunnisa said...

alhamdulillah...dapat jugak ya...

faiz said...

takkan dieornag ni tak check data dieorng...bkn ada data dieorng ni online sume cawangan ke..

velasrizal said...

diorg ni wat statement xclear lak

Relevan said...

System kot..

iza said...

Nak simpan AHB pun nk kena tanya dulu ke? Saya main simpan je bila ada duit, tak pernah tanya pulak hal tu....ke untuk org baru ni?

msjijah said...

salam...tumpang lalu....sy join AHB bermula awal dis lalu...pastu ada duit nak tambah pelaburan masa bulan mac 2011...then kaunter maybank(branch) kata da abis...hu3 frust juga la....