Pages

Monday, May 9, 2011

Dah Beli Dirham Perak Kelantan

Ingat tak my entry mengenai "Harga Perak Menjunam 30%"? Ya memang betul for the past few days, harga perak di pasaran dunia telah jatuh teruk. Rasanya kejatuhanan ini sudah selesai (pandangan saya aja ya!), So Jumaat lepas (6 Mei 2011) pi le kat pejabat Nusantara Bullion Exchange (Nubex) yang terletak di C-315, Centre Wing, Metropolitan Square, Damansara Perdana, Petaling Jaya, Selangor. Kalau nak call diaorang boleh telefon di 03-7729 9640 / 04.

Ni le rupanya tempat menyambut tetamu, memang cukup ringkas, ada sofa untuk pelanggan duduk, disediakan bahan bacaan i.e. magazines dan suratkhabar dan ada TV, masa tu disiarkan channel berita @Bloomberg.

So since curious dengan Dirham perak Kelantan ini, so saya beli le 5 keping.5 dirham (1 keping), 2 dirham (1 keping) dan 1 dirham (3 keping). Semuanya 10 dirham berjumlah RM300 (1 dirham = RM30)

Inilah rupa Dirham Kelantan secara lebih jelas. By the way yang 5 Dirham tu besar sedikit daripada duit syiling 50 sen, 2 Dirham (besar sedikit @20 sen) dan 1 Dirham (besar sedikit @10 sen). Ingat bila beli dirham atau apa-apa precious metal macam emas terdedah kepada risiko, i.e. turun naik harga, kestabilan politik dunia dan domestik. Spread untuk silver ni pun memang tinggi i.e. 10% (Harga Belian: RM27 dan Harga Jualan: RM30 untuk 1 Dirham). So banyak lagi risiko yang perlu kita tahu sebelum membuat pelaburan atau membeli. Anyway nak tahu harga belian dan jualan terkini boleh check di Islamic Mint dan juga Permodalan Kelantan Berhad (Ar-Rahn).

13 comments:

eelobor said...

yearrggghhhhh.....nak kena gi beli gak nie. dapat 5 dirham sekeping pun dah cukup. huuhuhuhu

puanbee said...

oh dirham tu silver ke ceq baru tau , tq for the info yer...dah follow!!

faiz said...

nubex ni ade kat mane lagi...

toyolkiut said...

menarik info ni..
tp lum minat nk beli lg..

Solehah said...

tq kongkikan ilmu.

sahromnasrudin said...

pndai abg nik cr instrumen pelaburan

Unknown said...

beli jangan tak beli....

icee-yah said...

thanks for the info:)

Unknown said...

try gi sana lah

Sharinginfoz said...

faiz: tak sure pula, rasanya macam tak ada, anyway cuba call diaorang

HAFIZAL said...

lebih baik beli emas...dari dirham

saffiri said...

saya ada dirmah kelantan untuk dijual sedikit murah dari harga pasaran, kalau berminat boleh hubungi segera 0199512677. Cepat nanti habis. Tq

Adzrul Ariff said...

Wah...sy beli around Feb-March 2011 pada harga rm24/dirham..lepas tu sampai skrg terlupa nak check harga terkini. tak sangka dah rm30/dirham. alhamdulillah. :)