Pages

Monday, March 8, 2010

Tak Terima Kad Debit Visa Maybank????

Hmmm semalam pi IKEA, nak pi beli barangan bilik tidur.. Pas tu masa nak bayar semuanya RM1,000++ then gunalah Maybank Visa Debit untuk bayar benda alah tu... then cashier tu swipe le... sekali tak lepas, dua kali tak lepas then dia tanya ada kad lain tak..........

Nasib baik ada kad kredit kalau tak siapa yang malu... aku juga........ so kad kredit lepas le.... sebab memang credit card ada pun untuk emergency, this is one of them.......

So tadi call le customer service diaorang cakap untuk pembelian, diaorang memang set kan default limit RM500 aja.. Then untuk keluarkan duit RM1,000... So kalau nak naikkan boleh pi ATM.... So tanya le diaorang is there anywhere stated in your website?? Diaorang cakap taak ada sebab benda tu by default.... Entah apa-apa le......

So ni nak share le.... Kalau sesiapa guna maybank debit card tu, kalau rasa nak beli lebih daripada RM500 pi le ATM untuk naikkan.. Kalau tak anda akan mengalami benda yang sama...... Satu lagi apa yang kita boleh pelajari ialah it is OK to use credit card for emergency......

15 comments:

atreyu strange said...

Mase nak tukar kad lama saya ke kad Visa Debit, saya kene isi borang, dan borang tu ada ruangan pasal limit. So saya tick je RM1000. Jadi, so far xde masalah even pegi overseas pun.

Tapi kadang2, ada mesin kad yang xleh recognize kad debit. Aritu dekat carrefour pun, kad saya kene rejek. Lepas saya ckp itu kad debit, akak tu ckp kene inform sbb mesin tu xleh recognize kalau xbgtau.

Mcm2..

mamai said...

guna apa yang ada dalam wallet ajer

et said...

xpernah lagi belanje over rm200.so far,bayar by cash je.hehe.plus,remaja lagi.xguna duit banyak2 nao.hik3.

Solehah Muhammad said...

mengalami perkara yg sama masa booking ticket flyte online :( *annoying*

Kaseh NazLieza said...

aduhai...cian kt u...nsb baik ader pnyelamat...

lieza pon baru dpt debit kad ni...kad lama hilang so apply kad baru lor..

Cik Lily Putih said...

ermm aku pun baru kene Sabtu lepas. diorg x leh detect debit card tulah. ishk leceh betul. nasib baik dalam tangan ade cash. kalau tak, susah gak lah.

Ummi Shira (AshAnas) said...

yup, credit card is for emergency... i'm planning nak wat credit card juz for fuel n in case nk booking flight ticket or any hotel room...

Bo the Nerd said...

Aku dulu pakai gak debit kad maybank tu. Tapi slps RM 500 kena swipe out dari kad tu, terus aku tukar balik kepada ATM MBB biasa.

Credit card sebenarnya kalau kita guna dgn betul, boleh jadi tool utk personal finance yg bagus especially kalau amik yang ada tie up dgn entity lain eg Petronas atau Giant.

farhana said...

Shopping sampai 1000++ owww..
Dasat2 =P

Ada bagusnya jugak buat mcm 2...
Kalau x ada limit, alamatnya mmng guna sampai baki 0 la hehe

AJ said...

oh ye ke>?tak tau la pula b4 this..thanks for sharing it..

sWeEtDaRLinG said...

uuuh tak pernah tahu pun sebab rasanya tak pernah lagi guna debit kad lebih dr rm500.. hehehehe
sweetdarling79.com

Bro Framestone said...

bro awal2 dah set dah... siap limitkan rm1000 kot.. n if kat ATM dalam 2000 je..

sebab mase wat kad nie.. oprg tue dah cakap awal2

BroFramestone Blog

Pentadbir i-Smart said...

Assalamu’alaikum dan Salam Sejahtera~!!

Saya hendak memberi sedikit info.
Kad SmartLink2U-AmBank PraBayar MasterCard adalah kad prabayar MasterCard PERTAMA dengan bank di Malaysia~!! Kalau dilihat kepada trend @ fesyen…

Trend Penggunaan Kad:-
1. Kad ATM
2. Kad Kredit (kad hutang)
3. Kad Debit (perlu buka akaun)
4. Kad PraBayar/Prepaid MasterCard (terkini~!!)

SmartLink2U adalah kepunyaan SmartLink International Sdn Bhd. AmBank adalah Rakan Niaga Perbankan. Uptrend adalah Rakan Niaga Networking.
Kad Yang PERTAMA seumpamanya di Malaysia (malahan dipercayai yang PERTAMA DI DUNIA!) iaitu Kad SmartLink2U-AmBank PraBayar MasterCard, yang TIDAK memerlukan syarat gaji minima dan TIDAK perlu membuka akaun dengan bank! (senarai hitam juga boleh!). Ini bermakna, sesiapa sahaja samada warganegara Malaysia atau tidak, yang berumur 12 tahun ke atas layak untuk menggunakan Kad SmartLink2U-AmBank PraBayar MasterCard ini!

5 ciri-ciri istimewa didalam satu kad:-
• Kad keahlian
• Kad diskaun
• Kad kesetiaan (Loyalty)
• Prabayar MasterCard
• Menjana pendapatan

9 Kelebihan Kad SmartLink2U-AmBank Prabayar MasterCard:-
• PERTAMA di Malaysia
• Nikmati 30% rebet tunai peribadi
• PERCUMA RM300 baucer diskaun
• PERCUMA RM10,000 PA insurans
• PERCUMA kos pengaktifan (cepat & pantas)
• Diiktiraf di seluruh dunia (termasuk verify PayPal)
• Kemudahan ‘online shopping’
• Nikmati ganjaran pemegang kad rujukan
• Nikmati ganjaran mata S-Points disetiap Rakan Niaga SmartLink2U (Merchant/Co-Brand), ganjaran Rich Points di Rakan Niaga Rich Loyalty, ganjaran AmBonus Points daripada AmBank bila berbelanja di mana-mana sahaja yang mempamerkan logo MasterCard (termasuk pembelian online) & juga Real Points di mana-mana rakan niaga Real Rewards (point diberikan oleh AmBank)

Kad SmartLink2U-AmBank PraBayar MasterCard memang menggunakan Kad NeXG AmBank sebagai asas/platform, tetapi Kad SmartLink2U-AmBank PraBayar MasterCard telah mendahului Kad NeXG AmBank. Antaranya:-

1.Maksimum jumlah yang boleh disimpan dalam kad
a.Kad NeXG AmBank – RM10,000.00
b.Kad SmartLink2U-AmBank PraBayar MasterCard – RM50,000.00

2.Jumlah pemegang kad
a.Kad NeXG AmBank (mula 2001) – 200,000++ pengguna
b.Kad SmartLink2U-AmBank PraBayar MasterCard (mula 2006) – 420,000++

Caj bulanan kepada pemegang Kad SmartLink2U-AmBank Prabayar MasterCard ialah RM3.00 dikenakan oleh AmBank Group. Kenapa?? Kerana pemegang Kad SmartLink2U-AmBank Prabayar MasterCard menggunakan sistem AmBank Group. Termasuklah mesin auto-teller (ATM), Cash Deposit Machine (CDM), online banking (penyata penggunaan Kad SmartLink2U-AmBank Prabayar MasterCard boleh didaftar & dilihat di https://ambank.amonline.com.my

Sebenarnya caj 2% itu dikenakan oleh bank terhadap pada peniaga sebagai sewa sistem dan mesin swipe kad. Cas itu akan di ‘waive’ sekiranya transaksi mencapai kuantiti yang besar. Peniaga sepatutnya faham Kad PraBayar bukan kad hutang seperti kad kredit. Peniaga tidak faham fungsi Kad PraBayar sebenarnya, oleh itu kita sebagai pengguna perlu menyampaikan info yang tepat kepada mereka.

Kad SmartLink2U-AmBank Prabayar MasterCard juga TIDAK dikenakan caj RM50.00 setahun oleh Kerajaan Malaysia.

Untuk mendapatkan Kad SmartLink2U-AmBank Prabayar MasterCard ini, sila hubungi saya di 016 324 2606 (ERY) atau email saya di pentadbir.ismart@gmail.com. Harga untuk pembelian kali pertama ialah RM55.00 dan pembelian seterusnya hanya RM45.00 (caj penghantaran dikenakan).

Nak dgr penerangan ttg kad, leh dtg SmartLink2U Talk setiap Isnin & Jumaat pukul 9 malam kat Loyalty Hall, Tingkat 5, B-29, Jaya One, Jalan Universiti, PJ.

Kalau maklumat lanjut atau nak beli kad, order je melalui [U]http://www.i-SmartLink4U.blogspot.com/[/U]. Boleh call sy ERY di [U]+6016 324 2606[/U].

Kekuatan SmartLink2U ialah.. SELAGI ORANG BERBELANJA~!! (adakah anda semua akan berhenti berbelanja??)

~ said...

so far saya takde masalah pape pun, dr 2010 guna debit maybank mmg awal2 lagi dah suruh dorang buat maximum, so pg travel overseas bayar ticket filght still blh guna lagi.

Deli24 said...

Suke ati koranglah...yg penting jgn lalai....haha