Pages

Wednesday, March 24, 2010

Bayar Kad Kredit Mininum 5%?????


Hmmmmm mesti ramai yang guna kad kredit kan... Biasalah zaman cashless kan...Tapi just nak share apa implikasi kalau kita bayar minumum 5% atau minimum RM50 aja daripada baki yang kita hutang????

Sebagai contoh kalau kita hutang dengan syarikat credit card sebanyak RM1,000. So kita bayarlah 5% daripada RM1,000 ialah RM50. Then baki terkini ialah RM950 (RM1,000-RM50) then campur pulak faedah or keuntungan bank sebanyak 1.5% sebulan i.e. RM14.25 (RM950*0.015) so baki bulan berikutnya ialah RM964.25 (RM950+RM14.25).

So kita bayarlah minimum setiap bulan... Anda tahu tak kalau kita tak beli apa-apa lepas tu then pegang aja kad kredit tu, berapa lama agaknya hutang kita akan selesai?????

Mengikut perkiraan saya hutang tersebut akan selesai selama lebih kurang 2 tahun... Lama kan... So jumlah faedah yang dibayar kepada bank ialah +-RM180.00.... Bayangkan itu baru hutang RM1,000 kalau hutang RM10,000......... Agak2nya berapa lama nak habis.....????? Kiralah kalau berani...

Apa-apa pun, try to avoid hutang kad kredit kerana ianya bahaya.... Kalau guna untuk tujuan pembayaran dan emergency OK aja...... Tapi janganlah tetiap bulan emergency aja.... Spend within your means..... Mengikut pendapatan le.....

8 comments:

arekymz said...

xnak ade kredit kad..
debit kad best gak kan?
:P

mamai said...

tak payah pakai credit card lagi senang

Alimaz-Kembara Terasing said...

kad kredit pakai buh minyak keta saja....

Anonymous said...

1 kad aja dah memadai..

ery said...

kad kredit = bunuh diri!

Matjoe said...

kredit card mmg pakai wajib bayar on time!!

Tips: How I make 6k from Nuffnang in 3 month

Cikgu Dahlia said...

nasib baik xpakai...kalau x, aku lah golongan mereka yang muflis :)

Bo the Nerd said...

Kad kredit nih kalau guna betul2, boleh bantu dalam perancangan kewangan.

Lagi satu, dia akan tolong kita dalam mendapatkan loan lain cthnya loan rumah atau kereta sebab bank mesti nak tgk credit history. Nak tgk samada kita good paymasters.