Pages

Wednesday, March 17, 2010

Nak Kahwin Duit Tak Ada????

Tak payah besarkan le memang sengaja buat tak nampak..... Sorry..... Nanti anda terkejut pulak kan dengan belanja kahwin......

Memang kalau nak kahwin perlu banyak persediaan so kat sini just nak sentuh pasal kewangan...... iaitu duit..... Bukannya sikit kalau nak kahwin, rasanya kalau sekarang at least perlu ada RM15,000 to RM20,000 kot........

Dengan hantaran kahwin, duit hantaran, kad kahwin, makanan, photo... banyak lagi le.... Hmmmm semua itu bukan sikit kan... banyak.... tapi kalau anda buat perancangan dengan baik semuanya OK.....

So bagi yang nak kahwin, bolehlah mula simpan duit, takkan nak harapkan dengan berhutang aja...... lepas kahwin kena bayar pas tu tak pasal-pasal rumah tangga mengalami masalah... Tapi tak salah kalau kita berhutang dan menguruskannya dengan baik.. yang penting perancangan yang baik.....

Tak semua orang ada duit banyak tu untuk kahwin kan....hutang tu menjadi kebiasaan kan.... apa yang penting kita buat dengan teliti tak perlu le nak puaskan hati orang.. BUAT MENGIKUT KEMAMPUAN KITA.......

12 comments:

::cdot the dot:: said...

betulll...betulll...buat grand2, pastu lps kawin, mkn sukat2...

Hasan Amran said...

yup... urusan kahwin kena buat perancangan dengan baik...dan bersesuaian dengan kemampuan.

mamai said...

nikah ajer dah la yang penting mas kawin bukan hantaran

~ ReD ~ said...

kalau bukan sebab nak kahwin pun kita memang digalakkan untuk menabung dr awal;)

ezzati said...

sy nak kawen,..mmg pening bila tengok total baget..dah list2 baru tau banyaknyee nak guna duit utk kawennn

Kasapsky said...

ingat, org yg berutang amalan dia tergantung sehingga utangnya selesai. Imagine kalo pinjam loan utk kawin, utang bertahun2. then tiba2 mampus xsempat bayar. How? Yang wajib mas kawin rm88 je, tapi yg tak wajib rm15k.... pikir pikirla....

s y i e r a said...

ouh camne along ira nanti ye .
soh dye wat kutipan amal la .
hahahaha

Solehah said...

kita yang menyusahkan kan..haihh..

Eyriqazz said...

hik3..aku dulu kahwin pun berhutang..kalau tak berhutang..tak kahwin la aku..

arekymz membuyau said...

kalo kumpul duet kawen dari blaja leh x??
ngeh3...

Ejamaria said...

15-20k... tu baru duit katering klu kat KL... hehehe... silap2 tak cukup...

SUHAIDA SUPALIO said...

takut pulak tgok cam ni