Pages

Monday, March 29, 2010

Gaji Naik Belanja Naik?????

Betul ke orang cakap bila gaji meningkat, belanja pun meningkat. Pelik juga kan....???? Sebagai contoh kalau gaji anda ialah RM2,000 sebulan so anda ambil le kereta dan bayaran ansurannya ialah RM400 sebulan pas tu tetiba gaji anda meningkat kepada RM3,000 sebulan, agak-agaknya, anda masih menggunakan kereta yang anda ada sekarang or beli kereta lain.

Kemungkinan besar ada yang berfikir, hmmmm, gaji dah naik RM1,000 baik ambil kereta lagi besar or lagi ok, maybe ambil le kereta yang ansuran bulanan RM600 or RM800. Baru ada status kan. Itu mengenai kereta aja. Benda-benda lain. Macam makan kat luar lagi kerap ke, makan dekat restoran yang lebih mahal ke, beli pakaian atau kasut yang lagi mahal.

Apa-apa pun, bila gaji anda naik, kalau boleh simpan le sikit untuk kemudahan masa hadapan ataupun untuk tujuan kecemasan. Macam contoh di atas, takkan kalau gaji naik RM1,000 nak belanja semua, maybe simpan le RM100 ke RM200 ke, pas tu RM800 tu belanja le kalau nak belanja.

6 comments:

mamai said...

bear perik besarlah keraknya...itu kat aorang dulu-dulu

honeylanz said...

setuju sgt... betul kata mamai, lg besar periuk, lagi besar keraknye...msk dgn rice cooker br x berkerak kan ;)

cikTi said...

betul jgk..

gaji bnyk pon,kalu taraf idop makin mendesak,, memang naye jgk

relevan said...

Peningkatan kos sara hidup semakin tinggi sekarang..makin terasa beban pada yang gaji cukup cukup makan saja..

sourplum said...

beli umh siap2
bg komitmen tu pnuh
xde la gtl2 nk beli kete lg
=)

DeeDee said...

sesetengah org,

"i earn more, i spend more.."