Pages

Wednesday, July 25, 2012

Prestasi Unit Trust Public Mutual @KWSP untuk Setahun Setengah

Lebih kurang setahun setengah yang lepas @Januari 2011, saya ada masuk unit trust Public Mutual melalui pengeluaran wang KWSP sebanyak RM10,000.

So sekarang ni, setelah 1.5 tahun bersama Public Mutual, nilai sekarang adalah RM10,962.82, iaitu peningkatan sebanyak 9.62%, slightly better than dividen kat KWSP. Ini memandangkan dividen yang diumumkan bagi tahun 2011 adalah 6% so kalau setahun setengah lebih kurang 9.0%.

Anyway kadar kenaikan unit trust ni tak meet my target lagi @10% setahun. Tapi oklah lagipun "just nak test" RM10,000 ni.

Kalau tengok dari segi performance, dana Public Islamic Dividend Fund (PIDF) naik sebanyak 12.7 berbanding Public Islamic Equity Fund (PIEF) sebanyak 6.5%. So sebab tu le diversification sangat penting walaupun letak dalam dua dana aja. Kita tak tahu yang mana lagi perform kan?

Prestasi sebelum ni:

14 comments:

MrJocko said...

Buleh tambah tu,,, tambah sokmo, slps 3 bulan,,,

Myvitrd said...

wah untunglah bro.. aku sedih sebenarnya sebab mungkin aku tersalah beli dana.. aku beli PCIF.. rugi je.. tak pernah naik2 dah 3 tahun.. kalau kau apa yang ko buat kalau macam ni ye.. aku guna cash dulu test beli 1000 unit

Mohd Aslam said...

Boleh lock popit tu. tkot dibiarkan, drop pulak. Itu yg kebiasaannya org marah sbb hold lama2 jd negatif

HeNRieTTa JoSe said...

thanks for the share....xpernah join lg public mutual nie....

Diari Maya said...

Waaa...bertambah senang la kemudian hari kan. Tak rugi masuk.

Ahmad Hati said...

Salam, saya ada join juga tapi saya beli PISTF, UTC kata tu okay join since Feb 2010, now ROI baru berapa puluh ringgit je. Maybe saya invest on little amount

eelobor said...

byk duit lebih bro. saje2 nak test pun 10k.... huhuhuhu

Sharinginfoz said...

mrjocko: tak meet target so tak boleh tambah

myvitrd: kalau tak meet objective, jual aja lagipun dah 3 tahun

eelobor: duit epf bro, bukan cash, he he

Mohd Aslam said...

myvitrd : my client pun saya ada belikan PCIF, then lps drop je.. saya switch dalam fund lain which is PISSF,PIDF,ITTIKAL. sekarang dah break even,malah ada yg untung da

Insan Biasa said...

lama da tk tgk sharinginfoz wat entry pasal finance... huhu..

Unknown said...

Unit trust untuk long term bro...
Tapi aku rasa kalau bro buat DCA kebarangkalian bro untuk lagi banyak.. Misalnya kalau masa awal bulan 9bro tambah investment... Masa sekarang dah untung lagi abanyak dari sekarang...

Tapi satu lagi dari segi diversify.. Bro tak buka akaun yang paling kurang risiko macam money market atau bond... Atleast, waktu dah untung nie.. Bro boleh preserve keuntungan... Just invest yg capital jaa..

Just dari pandangan aku yg masih belajar... He he..

Unknown said...

alhamdulillah, ada invest gak dlm PM ni, so far dah dekat 2 tahun, dari segi capital gain + unit distribution, dah cecah hampir 50 peratus keuntungan... labur dlm pissf

Juadah said...

Masa kerja dulu sya ada buat unit trust PB ni. pastu bila dah berenti kerja, sya stop la..

Anonymous said...

I invest PIDF dlm 5 tahun lepas dlm rm15k. Sekarang dah dapat return 100%