Kalau kat pejabat memang tersusun fail kan? Tapi kalau untuk tujuan persendirian agak-agak penting ke kita fail dokumen-dokumen? Kalau tak fail mesti susah nak cari or senang untuk hilang.
Antara dokumen-dokumen yang penting ialah berkaitan dengan sijil perkahwinan, surat lahir anak, slip gaji, dokumen jual-beli rumah, beli kereta, takaful, pelaburan, bil-bil, sijil-sijil masa kita belajar, urusan income tax dan macam-macam lagi.
Lebih mudah kalau kita kategorikan benda alah ni agar senang untuk kita cari bila kita perlu dokumen tersebut. Contoh yang paling senang ialah income tax, kan benda alah ni setahun sekali so simpanlah baik-baik ya. Tak ada le susah bila kita nak isi e-filing nanti. Takkan main hantam aja, kan kena audit, teruk nanti.
7 comments:
Betul tur... Kalau urgent nk guna habis.. Kelam kabut plak nk kena cari..
aah, kalau x file kan byk dokumen penting susah nak carik balik. kami selalunya lebel kat luar tu, untuk rumah ke, anak ke insurans ke
pentinggg.... saya sokong...
Sangat penting!
tp sy malas nak buat so sekrang susah nak carik semua dokumen...huhuhu
Yeap...filling itu agak penting, supaya senang nak capai...tapi xmesti sama cam kat opis...hehehe...
Mmg penting..sbb tu kat umah mak pun mak still gunakan sistem fail.
Mudah nak cari dan dsimpan dgn selamat
Sya pun buat sistem filing ni kat rumah mcm buat kat ofis2. Labelkan dia barulah senang nk mencari doc nanti
Post a Comment