Pages

Thursday, June 7, 2012

Jom Pi Tengok Muzium dan Makam Mahsuri @Langkawi

Sebut aja Langkawi, mesti ramai yang associate ngan Mahsuri. So apa lagi jom kita melawat Kota Mahsuri. Kat sini boleh tengok makam Mahsuri dan banyak perkara yang berkaitan ngan Mahsuri.

Kalau nak masuk bayaranyang dikenakan adalah RM5 untuk dewasa dan RM2.50 untuk kanak-kanak. So untuk kami berempat semuanya RM15.





Ni le Makam Mahsuri yang mana telah dihukum bunuh akibat fitnah, begitulah mengikut sejarah.

Boleh tengok rumah Mahsuri.

 Ini pula rupa buaian yang digunakan untuk anak Mahsuri.




Kenal tak ngan benda alah ni? Yang ni ialah pengukur kepala. Yalah zaman dulu mana ada mesin untuk memarut kelapa pas tu perah untuk buat santan.

Ini tak lain tak bukan katil yang digunakan.

Ini untuk memasak le. 



Tak ketinggalan perigi Mahsuri. Ramai yang mencuba air ada yang buat basuh muka. Kalau nak beli ada dijual air perigi yang sudah diproses dengan harga RM2 sebotol.

Di samping itu, ada mini zoo kat sini.

Anyway, mengikut sejarah lagi, Mahsuri telah bersumpah bahawa Langkawi tak akan aman sehingga 7 keturunan. Wan Aishah adalah generasi yang ke-7.

9 comments:

KiD said...

murah aje masuk tu.. aku dulu tak sempat pegi sebab dah nak petang..

hazman aka species1980 said...

Bro...rasanya ade TYPO laaa...*pengukur kelapa*....hehehehe

Alieza Dayasari said...

waaaaaaaaaa...
saya suak pergi muzium2 ni.
lagi2 yg melibatkan sejarah melayu.
haaaaa......

pernah pergi sini tp masa tu saya belum jadi blogger.

amirah said...

bestnya jalan2 di langkawi ye..

Sharinginfoz said...

hazman: ya betul, kepala dan kelapa macam sama aja

Mak Lagenda said...

Uhuk2..sape yg sebut2 nama mak kat sini?? Hahaha..1 more, apsal bukan gambor mak dlh frame gambo tu??

Huhuhu..

wah..nmpknya kalini bwk2 kaum keluarga plak jenjalan ke Langkawi pas en nik mai snsorang berkursus aritu yeh?

Miss Mirror a.k.a Sam said...

Kalau dpt pegi ke sini satu family mmg best..

Comel2 "model" u yg 2 org tu! :)

Juadah said...

oh dah rm5 ya nak masuk sini. rasanya 3-4 thn sudah tak sampai rm 5 lagi...

Anonymous said...

esok bru nk g lngkawi.naik feri kul 8.15