Pages

Friday, February 1, 2013

Melabur 2 Tahun dalam Unit Trust Public Mutual Naik 10.7% @KWSP

Ni le latest kedudukan (sehingga 30 Januari 2013) bagi pelaburan menggunakan wang KWSP dalam unit trust Public Mutual. Peningkatan keseluruhan adalah sebanyak 10.7% bagi tempoh lebih kurang 2 tahun. Anyway saya mula masuk dalam Public Mutual pada 19 Januari 2011 sebanyak RM10,000.

Saya punya target adalah sebanyak 10% setahun dan bercadang untuk simpan kat Public Mutual sehingga 5 tahun. Nampak gaya ianya tidak meet my expectation. Tapi tak apa masih ada lagi 3 tahun. Kita tunggu le macam mana ya.
Memang dalam unit trust ni ada turun dan naik. Jom kita tengok sedikit gambaran:
Begitulah sedikit sebanyak perkongsian mengenai pelaburan dalam unit trust menggunakan simpanan dalam KWSP.


32 comments:

cimon said...

Woo... takpe bro. Kita tggu 5thn dulu coz modal kita tak besar. Huhu.

Rezan's Gems said...

actually unit trust will cater more for long term investor..long term memang u will see the significant figures..based on my experiences as a banker..

Unknown said...

yup, setuju ngan shah rezan, untuk long term, unless kalau berani nak buat teknik switching yg kerap, kejar market price setiap 3 bulan... tetapi, risiko mmg tinggi dan terkeluar dari tujuan utama long term.... so far, pelaburan unit trust ni antara pelaburan yg selamat

Mak Lagenda said...

Mak masih xde knowledge lg dlm peburan unit trust ni..so tgk dlu kwn2 invest smbil2 cedok tambah ilmu

:)

Ahmad Hati said...

Saya punya performance tak memberansangkan

CK TAN said...

saya ada test labur dalam public mutual guna dan rm1k, tapi dah 1 tahun 6 bulan macam tak naik jee.

lepas tengok dah gam rm1k, saya lepas jual jelah

Hairul said...

ada cara dia.. kalau melabur dgn unit trust ni, bukan nak kata saya terrer sangat.. tapi ini based on apa yg saya cuba sendiri kt fund saya.

kunci utama-
1. jgn letak semua telur dalam satu bakul.
2. Diversify - jgn masuk public saja.. masuk juga dlm CWA fund..
3. utk public - masuk 2-3 fund yg perform.
4. tiap tahun.. tgk performance fund yg anda masuk.. dan buat portfolio rebalancing.. ini sgt penting utk elakkan duit epf anda menyusut dan lari dari target utama anda utk dapat pulangan lebih baik dari epf.

kalau minat boleh email saya di hairul dot nizam at gmail dan dot com.. percuma saja.. utk yg betul2 nk belajar.. tak kesah fund public atau cimb atau dana lain.
er.. saya cuma fokus kepada dana islamik saja.

guuunner said...

Sepatut buat RII - ringgit cost averaging or monthly/3 monthly regular investment, i'm sure return akan lebih drpd 10.7%.

Unknown said...

salam and hi to all..saya unit trust consultant..yes tepat sekali kite invest untuk medium to long term 3 ke 5 tahun..dollar cost averaging ialah kaedah untuk melabur dan maximizekn kite nyer return..ape pun kite melabur kite kene pastikan bahawa agent2 kite constantly followup every 3 to 6 month kene tau info terbaru dari agent..dont put the egg in one basket,this is our hard earn money. kalo ade sebarang pertanyaan boleh hubungi saya di 0172017213 syafiq.sedia membantu :)

Unknown said...

Saya bukan Agent, tp Unit Trust memang satu keperluan pd zaman skrg...tp, jgn peham mata ja..kena ikuti perkembangan la...bg yg ad ASB, kena tahu, ASB memang xikut Syariah...n ASB makin hari untung kaw2, tp Dividen kita sket ja...mmg org ats tipu duit kaw2nya..satu lg, klu xnak stop ASB, makesure anda jgn masuk ASB Loan, amek yg Saving biasa..mmg rugi klu compare ngan ASB Loan, tp ASB kn xikut syariah, so, amek saving ja...tp, lebih elok klu stop trus....amek UT ni, n monitor betul2..mesti xruginye..

Unknown said...

sifu2..ajar la saya..baru nak berminat ni....contatc..0137068478..xthu nk invest cmne...slme ni asb jela

Unknown said...

sifu2...mntk tlg ajr sket... .nk ivest to xthu....cm cmpilcated je...slme ni asb jela ..0137068478

Unknown said...

Aslkm sy CWA agent..Teknik sy, sy tak berharap sgt dgn dividen pd satu fund, tp sy tgk gak la market cmner..sy akan nasihatkn client sy buat switching ke satu fund bila boleh buat profit / dividen..Saper nak pencerahan mengenai Unit Trust boleh hubungi saya Hussin 0102165421.

Unknown said...

In unit trust u need trust :) saya unit trust consultant dari johor. Bole contact sy kalau tuan puan berminat melabur dalam unit trust dgn kadar pulangan 10-20% setiap tahun... 0196961412 feeza

missmizamahrol said...

Berminat untuk melabur dalam CWA dengan kadar pulangan 12%-20% and more.saya unit trust consultant CWA in Penang. Bole contact saya, kalau tuan puan berminat untuk mengetahui lebih lanjut 013-4333505 miza

uma said...

Hi Im from klangvalley anyone interested in investment kindly wassup me 0126999271

Unknown said...

Hi..ade x utc area jb..sy brminat nk try..tq

Authorised Dealer Quantum Metal said...

assalamualaikum

tak ada konsultant Kenanga Investors Bhd nampaknya.

Yang berminat untuk invest dalam fund dalam Kenanga blh roger saya ;)

zunaidi dot ahmad at live dot com

Unknown said...

Ade x utc kat area lumut, manjung n sitiawan? Sy nk join PM..whatsapp at 0123519180

Jerico said...

Salam,untuk pelaburan UT boleh call saya agen kenanga.0126126109 Fadzli tq

Amir and Iema said...

Salam Semua,sy consultant public mutual..sesiapa ingin melabur dlm account epf 1 blh call saya 012-2256657

Unknown said...

Assalamualaikum, saya hazrul agent public mutual under EBC group no 1 di Malaysia. Jika berminat untuk buka acc Public Mutual untuk keuntungan berganda serta servis yg terbaik pm sy. Area Putrajaya, Kl & Selangor. 0183882911 #unittrust #publicmutual tq tt

Unknown said...

Saya dah melabur dalam CWA lebih 5 tahun dan kesimpulan yang boleh saya buat ialah indah khabar dari rupa. Title wealth advisor tu baik tukar kepada “Tukang ambil Signature jer”. most agents yang saya kenal cuma nak kejar transactions sebab dapat 2% commission. They always told that the return is high but they didnt tell that the only way to get the return investment is by selling unit that you bought. Instead, they tell you to buy more. And bila kah masa yang sesuai untuk beli? mereka akan cakap masa harga unit turun, tapi bila dah sign document, diorang redah je beli at anytime they want. because of the transactions and commissions. Bila harga tiba2 turun, diorang akan cakap diorang pon tak expect benda tu turun, but another good time to buy more…

i would like to meet a different kind of agent yang betul2 boleh gandakan pelaburan dalam account saya. buat masa ni, 5 tahun pelaburan tak balik untung lansung kalau dibanding kan dengan membiarkan duit itu dalam account kwsp sendiri. (and yes, disebabkan faktor jumlah pelaburan yang dimasukkan dan waktu pembelian unit). Saya juga mencari agent yang betul2 boleh explain kenapa trending unit naik turun. bukan jumpa setahun sekali cerita bonus and mintak sign je.

kalau ada mana2 agent yang sanggup terima cabaran saya dan boleh buat saya kagum dengan perkhidmatan wealth advisor nya, at any time saya sanggup tukar ke agent tersebut. bole email saya at neoollz@gmail.com

Pelaburan saya tidak besar mana tetapi saya rasa saya layak dapat perkhidmatan runding cara yang lebih baik sebab 2% of every transaction boleh dikatakan banyak untuk perjumpaan sekali dua dalam setahun (4 x transactions in a year, tapi CWA WA jumpa sekali dua je..)

Jas Elegant said...
This comment has been removed by the author.
FaraFirhana said...

Hi saya Fara, CWA consultant. Anyone yg berminat nak buat saving UT boleh whatsapp saya 0132760463. Average return 10-15%. Mid to Long term plan. Lagi lama simpan lagi banyak pulangan. In shaa Allah 😊😊

Jas Elegant said...

Hi. Dah decide to join ke? Saya UTC from JB. Boleh contact saya jika berminat.
Ms. Jas , 017-7055381 , jas.elegant@gmail.com , www.facebook.com/investment.unittrust

Unknown said...

SALAM

Terima kasih kepada tuan tanah
Saya adalah Islamic Unit Trust Consultant (UTC)
agen unit trust investment untuk Public Mutual
berlokasi di Perak

Tapi untuk sesiapa yg berada di penang,terengganu,kelantan,selangor,kl,pahang jugak dialu2kan.

Bagi sesiapa yang berminat melabur dalam Unit Trust,
boleh lah juga hubungi saya melalui whatapps or direct call.

Terima kasih.
.
Syazwani
Islamic Unit Trust Consultant
016 4494932 ( whatapps )
014 8404932

Unknown said...

Salam,

Saya Hazwan, Unit Trust Consultant. Agent unit trust Public Mutual
yang mana unit trust company NO 1 DI MALAYSIA.
Ranking ini tidak boleh sewenang2nya diletak ya untuk pengatahuan umum.
Now market correction. It is right time to invest!

Regards,
Hazwan Ismail
Agency Manager
0183208709

kamarul aziz properties said...

Tahniah pada mana2 consultant unit trust yg dh berjaya.Boleh la beli bungalow.klu nk cari bungalow, boleh hubungi saya. 0105477059

creamcrackers said...

Emas, unit trust, saham, fix deposit, bon dan lain-lain pelaburan yang anda ingin sertai mestilah didahului dengan mempunyai takaful & medical card peribadi dahulu.

Kita melabur kerana inginkan keuntungan, tapi apa gunanya jika keuntungan yang kita perolehi digunakan untuk membayar kos rawatan atau bil hospital? Mempunyai strategi yang betul dalam menguruskan kewangan akan memudahkan kehidupan anda.

Igt sahabat, wang bukanlah segala-galanya, tapi segala-galanya (hampir semua) memerlukan wang.

Carilah Agen Insuran/Takaful untuk melindungi simpanan, pelaburan Anda.

Kalau xde, boleh contact saya utk khidmat nasihat
Area, KL, Selangor, Negeri Sembilan.
0194058411

Jas Elegant said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Assalamualaikum..
Saya Farida, agent Public Mutual. Sesiapa yang berminat untuk melabur melalui Epf atau cash, boleh call/whatsapp 011-32684888. Saya akan bantu segera. Area Lembah Klang (Kl/Pj/Shah Alam/Sg Buloh/Gombak)