Pages

Tuesday, August 21, 2012

Dapat Duit Raya, Simpan Ya



Hari ini dah masuk hari raya yang ke-3, kanak-kanak mesti seronok apabila dapat duit raya. Mesti banyak kumpul duit raya ya. Sebagai ibu-bapa, pastikan duit raya tu tidak digunakan untuk tujuan yang tidak begitu berfaedah.

Apa kata simpanlah most of the collection tu dalam institusi kewangan, sebagai contoh Tabung Haji atau bank-bank. Tapi tak galakkan sangat simpan kat bank sebab pulangannya sikit aja. Kalau simpan kat SSPN pun bagus juga. Walaupun pulangan tak banyak tapi ianya boleh digunakan untuk tujuan pengurangan cukai pendapatan. Yang penting ianya mematuhi syariah.

So apa lagi bila dah balik raya nanti, simpanlah. Anyway bagi le sikit kepada anak-anak untuk kegunaan mereka. Rasanya tak perlu le simpan semua.




7 comments:

Myvitrd said...

memang kena simpan bro untuk kecemasan anak akan datang terutama nak sambung belajar nanti

Miss Mirror a.k.a Sam said...

Bagus cadangan tu, kena bagi sikit dlm 10% utk diorang guna buat beli something yg diorang suka.

Suliana said...

betul tu. sy smpn dlm TH. suka tgk duit byk dlm buku bank. hihi

Cik Fie said...

Selamat Hari Raya ♥

Kalau Sudi , Baca/Komen :) http://mynameishafizah.blogspot.com/2012/08/raya-yang-membosankan.html

ReM said...

Duit raya kena simpan untuk anak-anak belajar terutamanya bila masuk university nanti. Kos belajar sekarang ni tinggi dan akan terus meningkat di masa depan.

HeNRieTTa JoSe said...

Xdpt duet raya.....huhuhu....

Malaysia coin said...

Kalau dapat duit syiling tu, jangan lupa simpan kalau ada tahun-tahun yang susah nak cari. Harga lebih mahal dari Face value tau.