Pages

Wednesday, May 16, 2012

Masa Terbaik Beli Emas?

Semasa entri ini ditulis, harga emas di pasaran dunia (CNBC) pada 16 Mei 2012 telah jatuh hampir 1.5% pada harga USD1,536.50 per auns. Adakah sekarang waktu terbaik untuk beli emas? Entahlah anda perlu buat keputusan. Saya tiada jawapannya.

Mengikut data, harga jualan untuk Kijang Emas 1 auns adalah pada 16 Mei 2012 adalah RM5,069. Harga ini adalah 4.05% lebih rendah jika dibandingkan pada awal tahun @RM5,283. Ianya juga penurunan sebanyak 11% jika dibandingkan dengan harga tertinggi tahun 2012 pada 23 Februari 2012.

Faktor-faktor yang mempengaruhi harga emas termasuk keadaan ekonomi Eropah dan kadar tukaran mata wang Amerika Syarikat (USD).

7 comments:

Kancilbiru said...

ha ah harga emas tgh jatuh ni..klu nak beli gelang rantai mami jarum ni ok gak hehehe

Iza Teratak Usang said...

Assalam..
Memang harga emas semakin turun, hari2 saya tengok penurunannya...

Hani Syahani said...

O trun ke?byk jgk tu.xrugi kalo bli kn time ni..

ejaMaria said...

nampak mcm menarik klu nak membeli... tapi tak sure harga turun ni berapa lama... takut-takut bila sampai di kedai harga dah naik semula... :(

amirah said...

kalo ada duit berlebih lebihan boleh la

Mak Lagenda said...

Bg yg dah sedia menyimpan, mmg rasa cuak giler bila tgk harga emas yg semakin merundum.

Tp bg yg belum menyimpan, mmg seronok la nak membeli emas..murah sket.

mak?? Rasa cuak kot..

KiD said...

emas dah jatuh,. lain kali dia naik balik.