Pages

Tuesday, January 3, 2012

Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Harga Emas Tahun 2012

Mengikut ibtimes, harga emas meningkat lebih kurang 9.3% dalam tahun 2011. Macam mana pula dengan harga emas pada tahun 2012? Mengikut ibtimes lagi, terdapat 5 faktor yang bakal mempengaruhi harga emas bagi tahun ini, 2012 iaitu:
  • Pemulihan ekonomi Amerika Syarikat. Jika ekonomi negara Uncle Sam ini mengukuh, maknanya pelabur kurang berminat dengan emas dan seterusnya kemungkinan besar ianya tidak akan mendapat kenaikan yang tinggi.
  • Pemulihan zon negara Eropah. Ekonomi negara ini juga akan menentukan arah tuju harga emas di pasaran dunia.
  • Margin Chicago Mercantile Exchange (CME). Jika sekiranya margin untuk membeli kontrak emas dinaikkan, kenaikan harga emas akan terhad. CME telah menaikkan margin untuk kontrak emas beberapa kali tahun lepas, 2011 bagi mengawal pasaran emas.
  • Turun naik kadar tukaran matawang USD. Jika sekiranya kadar USD lebih baik jika dibandingkan dengan matawang-matawang asing yang lain, i.e. AUD, Yen, Euro dan lain-lain lagi, harga emas akan mempunyai kesan negatif kepada harga emas.
  • Permintaan emas dari India dan China. 2 negara ini adalah antara negara terbesar bagi permintaan ke atas emas. Jika pendapatan bagi negara-negara ini meningkat, tidak mustahil, permintaan akan naik dan of course harga emas juga akan naik.
Apa-apa pun, kita tengok apa akan jadi bagi harga emas pada tahun ini, 2012.

4 comments:

amirah said...

tunggu dan lihat

eelobor said...

nak membeli eams pun, duit tak banyak sangat....ada cukup2 makan jer

Unknown said...

sekarang mmg low...sapa nak beli untung la, tpi sapa jual...huhu, rugi lorrrr

deyen said...

OK LA..IF TAKDER DUIT BOLEH BUAT LOAN...