Pages

Friday, August 12, 2011

Kurang 2 Minggu dapat Untung Lebih 5%

Nak tahu melabur kat mana dapat untung lebih 5% dalam masa kurang 2 minggu? Kalau nak tahu ianya melabur dalam Kijang Emas. Ni nak share mengenai data Kijang Emas @BNM. Cuba perhatikan harga Kijang Emas from 1 Ogos 2011 sehingga 11 Ogos 2011:
  • 1/4 Auns
    • Harga kita beli (tengok selling): RM1,315
    • Harga kita jual: RM1,390
    • Keuntungan: RM75 @5.70%

  • 1/2 Auns
    • Harga kita beli: RM2,583
    • Harga kita jual: RM2,780
    • Keuntungan: RM197 @7.63%

  • 1 Auns
    • Harga kita beli: RM5,070
    • Harga kita jual: RM5,560
    • Keuntungan: RM490 @9.67%
So kalau kita beli kijang emas yang lagi berat, keuntungan lagi tinggi disebabkan oleh spread (perbezaan harga belian dan jualan) yang lebih rendah.Kijang Emas mana pilihan anda? Tapi sekarang ni susah nak cari Kijang Emas.

Tapi ingat prestasi lepas tidak menjamin masa depan. Fahami betul-betul risiko pelaburan ini.

8 comments:

山下聖人 said...

buying gold now might not be a good advice. It should be bought 2 years back when it was still 700

KiD said...

untung laaa tokey emas.. :)

eelobor said...

suka ayat bro..."prestasi lepas tak menjamin masa depan"

Wan said...

mmg harga emas naik mendadak lately.. asyik pecah rekod je.

Noriz sini... said...

sapa dah beli awal2 dulu mmg untung...
kat Jb sakng tinggal 1/4 auns je... huhuuu

rugi spread kan :(

lagenda said...

mak rasa, menyimpang dlm bentuk kijang emas lbh tinggi pulangannya berbanding menyimpan emas dlm passbook tu. So, rasa tersalah langkah plak bila menyimpan dlm passbook aritu nik..

Ardini Humaira said...

nanti kalo ada duit lebih boleh melabur di KE ni :)

hazman aka species1980 said...

hmmm....saya nie masih tak cukup ilmu lagi pagi jual beli emas nie....