Pages

Thursday, September 1, 2011

Mikel Arteta Pengganti Fabregas di Arsenal

credit: arsenal.com

Beberapa minit sebelum berakhirnya pintu perpindahan, Arsenal berjaya memperoleh khidmat pemain tengah Everton, Mikel Arteta. Arteta telah menandatangani kontrak selama 4 tahun dengan Arsenal.

Yuran perpindahan Arteta yang berumur 29 tahun, dilaporkan sebanyak GBP10 juta (RM49 juta) sedikit sebanyak memberi kelegaan kepada penyokong Arsenal. Mengikut statistik, beliau adalah calon yang terbaik bagi menggantikan Cesc Fabregas yang berpindah ke Barcelona. By the way, Arteta merupakan seorang yang berasal dari Sepanyol dan juga memulakan karier di Barcelona.

Arsenal bakal kembali bermain dengan permainan yang kreatif dengan adanya Arteta. Musim lepas bersama dengan Everton, Arteta telah berjaya membuat 53 hantaran cemerlang yang mana berpeluang menghasilkan gol. 24 daripadanya adalah set piece (tendangan percuma dan sudut) manakala 29 adalah permainan secara terbuka. Dengan hanya bermain 29 permainan musim lepas, rekod beliau adalah sangat cemerlang lebih baik daripada semua yang berada di Arsenal kecuali Fabregas dari segi memberi peluang kepada pemain lain menghasilkan gol.

Arteta juga menghasilkan 171 hantaran dengan kadar ketepatan melebihi 30% jauh lebih baik daripada Nani, Ashley Yong, Florent Malouda dan juga Steward Downing.

Selain Arteta, Arsenal juga berjaya membawa Per Mertesacker (Werder Bremen: pertahanan), Andre Santos (Fenerbahce: pertahanan kiri) dan Park Chu-Young (Monaco: penyerang). Arsenal hanya berbelanja kurang daripada GBP50 juta musim ini ianya lebih murah daripada Torres manakala Arsenal menjual pemain-pemain dan berjaya mengumpul hampir GBP60 juta.

Terima kasih Manchester United yang menyedarkan Arsenal setelah membelasah 8-2 sebelum ini.

6 comments:

mz said...

memang patut pun,hehe

zuar said...

sama2:-p

velasrizal said...

mmg arteta ni bgus. benayoun pn arsenal amek gak

faiz said...

5 orang sudah sampai ke arsenal...mintak2 arsenal kembali hebat..

JMR said...

amcama arsenal, dah sedar belum??:-p

Anonymous said...

arteta dengan benayoun..midfield berpengalaman di liga epl..diharapkan arsenal nampak hebat kembali dengan kehadiran 5 pemain baru..:)