Pages

Wednesday, November 16, 2011

Bukan Senang Nak Cari Lala

Mesti ramai yang biasa makan dengan lala. Tapi adakah kita tahu betapa susahnya untuk mendapatkan lala. Di sinilah mereka mencari lala. Ianya terletak di muara pantai or laut.

Peralatan yang digunakan cukup ringkas iaitu besi yang ada pemegang. Mereka akan mencungkil tanah yang berlumpur untuk mencari lala. Tak tahu berapa lama yang diambil untuk mendapatkan sekilo lala.

Kalau tak silap lala sebanyak ini lebih daripada 15 minit. Memang bukan senang untuk mencari benda alah ini. Tiada benda senang dalam hidup ini. Semoga kita dapat mengambil pengajaran untuk dijadikan pedoman kehidupan dan jangan membazir dengan apa yang kita makan.

14 comments:

ejaMaria said...

saya sedang mengelak makan seafood - untuk kesihatan... ;p

Nazz@Purple said...

oo patutla..kalo nak cari kat pasar pun bukan ramai yg jual..

sawaNiLa said...

proses dia agaknya macam cari etak kot...korek dalam pasir

Eyriqazz said...

yup,bukan senang nak senang,bukan susah nak susah

rasp said...

kita akan lebih appreciate the food bila tau susah senangnya nak mendapatkannya kannn..

Mak Lagenda said...

Hurmmm..patut pun lala nih mahal skrg!! RM10-12 sekilo rasanya..

Tp mak suka mkn lala!!

amirah said...

susahnya nak dapat ek..

cikgu isza said...

saya suka lala..
saya pernah cari kerang..

Ardini Humaira said...

memang susah nak cari :)

iza said...

Assalam..
Saya pulak tukang tengok orang cari kerang dengan kepah. Nak turun tak berani, kaki pernah terluka (masa tu masih manja)

aku ekynn said...

saya selalu juga tgk kat pantai bagan lalang. dorang tarik-tarik macam penarik rumput, pastu jumpa.

hazman aka species1980 said...

betul tu bro.... benda yang susah nak cari memang besar nilainnya...

e.l.i.s.s.m.i.e said...

tak pernah cari lala sendiri sebab rasa kt pantai trg tadak rasanya. yang ada tu etak jaa..cara dia, pijak2 pasir dengan tumit, air lalu nampakla dia :)

miss nina said...

uish..susah dan penat tu. bukan senang nak dapatkan hasil laut yang segar