Pages

Friday, February 3, 2012

Dividen @Bonus Tabung Haji 2011 Sebanyak 6%


Mengikut Berita Harian, dividen @bonus bagi pencarum Tabung Haji bagi tahun 2011 telah diumumkan sebanyak 6.0% pada hari ini, 3 Februari 2012. Kadar bagi tahun 2011 adalah 0.5% lebih tinggi jika dibandingkan dengan tahun 2010.

By the way, saya tahu mengenai dividen @bonus Tabung Haji adalah from blog anna da lady. Mesti ramai yang tersenyum dengan berita ini. Apa yang penting simpanan dalam Tabung Haji adalah berlandaskan shariah. Itu yang sangat penting apabila kita memilih tempat untuk menyimpan or melabur.

Satu lagi nak share mengenai sejarah dividen yang diisytiharkan oleh Tabung Haji from 1998. Paling rendah ialah 3.25% manakala paling tinggi ialah 8.0% setahun.

Kalau nak baca berita mengenai dividen Tabung Haji boleh rujuk sini:

9 comments:

Lin Azlina said...

tak sabar nk update buku TH

MrJocko said...

lebih sikit tu... ok la, walaupun rendah dari Unit Trust

Mak Lagenda said...

Apa pun, alhamdulillah..

nurfauzi said...

alhamdulillah naik sikit.
cuma kalau boleh naik banyak lagi bagus.

Cuma tabung haji ni memang banyak dilanda kontroversi dari segi pengurusan, macam ambil alih syarikat, dll..

ape pun harapnya mereka yang menguruskan itu dapat menjalankan amanah mereka

azzey said...

dh lama simpan niat n teringin nak menunaikan haji. mudah2an Allah kabulkan.amin..

Bo the Nerd said...

Alhamdulillah. Rezeki menyimpan di TH.

nik rosmawati said...

suka sgt bila dengar berita semalam.baru nak pi simpan skit gaji thn ni kat TH.

Anonymous said...

Alhamdullilah, smoga ramai lagi umat islam melabur di th

razibar said...

Byk org salah faham pasal dividen dan bonus ni. Apa yg di umumkan TH adalah 6% BONUS dan bukan DIVIDEN. Dividen di kira untuk simpanan setahun saja (dari 1.1.2011-31-12.2011) manakala bonus di kira untuk simpanan selama 10 tahun lepas. Jadi untuk penyimpan yg mula menyimpan dalam TH sejak 1.1.2011, dia akan dapat kurang dari 6%. Jadi kalau di kira dividen, dia cuma dapat mungkin 4.5% saja. kalau simpanan anda selama 10 tahun lepas memang tak berubah, jadi pulangan DIVIDEN=BONUS=6% ler. Pada hemah saya , graf yg dipamerkan tidak benar sebab ia menggangap bonus dan dividen dalam satu graf seolah2 DIVIDEN=BONUS walhal keduanya nya tak sama. Contohnya, tahun ni ASB umum dividen 7.65% + 1.15% bonus. kalau sama kedua-duanya, kenapa ASB tak cakap saja 8.8%??? sebab cara kiraan pulangan untk simpanan berbeza. Maaf kalau ada yg terasa...